گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع

گزارشی از کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون حج تمتع

کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی ویژه روحانیون کاروان‌های حج تمتع طی سه روز با حضور 160 روحانی در قم برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كارگاه هاي آموزشي ويژه روحانيون حج تمتع 97 طي دو روز از يكشنبه اين هفته آغاز شده و تا عصر امروز ادامه دارد.
روحانيون و معين هاي كاروان هاي حج سال جاري در اين دوره چهار ماده درسي را از سوي اساتيد برجسته اين حوزه ها به صورت تخصصي و در طي 16 جلسه آموزش مي‌ بينند.
بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين كلاس ها«مهارت هاي مديريت بحران و هيجان»، «مهارت هاي ارتباط مؤثر»، «مهارت هاي فنون كاربردي مشاوره» و «مهارت هاي معنويت افزايي» است.
اساتيد اين دوره نيز حجج اسلام والمسلمين دكتر سيد محمدرضا موسوي‌نسب كرماني دكتر محمدرضا احمدي، مهدي هادي و دكتر اسلامي از اساتيد برجسته حوزه و دانشگاه كه در دوره هاي گذشته اين كارگاه ها نيز با بعثه مقام معظم رهبري همكاري داشته اند.
در ادامه گزاشي از كارگاه هاي ياد شده تقديم خوانندگان محترم مي‌ شود.
حجت الاسلام محمدرضا احمدي در بخشي از كارگاه مديريت هيجان اظهار داشت: ما مهارت هايي داريم كه براي زندگي امروز لازم است كه هر فرد بايد ياد بگيرد.
اهميت مهارت تصميم گيري در زندگي
وي افزود: از جمله آنها مهارت تصميم گيري است چراكه مي‌ دانيد امروز تغيير در سبك زندگي رخ داده است و بسياري از مهارت هايي كه در خانواده هاي گسترده آموخته مي‌ شد در مدارس و دانشگاه هاي امروزي قابل انتقال است و بخشي از اين مهارت ها در خانواده ها مورد عنايت قرار نمي گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمدي با بيان اين كه تصميم گيري دانش نيست بلكه كارها و فعاليت هايي است كه در اثر تمرين و ممارست به دست مي‌ آيد، ابراز داشت: همين طور حل مسأله يك مهارت است كه در زمينه هاي مختلف مطرح مي‌ شود.
وي ادامه داد: تفكر خلاق و نوآور نيز يك مهارت است، تفكر نقادانه و توانايي رابطه مؤثر و نفوذ در ديگران نيز اهميت ويژه اي دارد كه روحاني و مربي و استاد بايد بلد باشند حتي پدر و مادر در خانه براي حرف شنوي فرزندان به اين مهارت نياز دارند.
لزوم توانايي برقراري روابط بين فردي در حج
عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) با تأكيد بر اين كه توانايي برقراري روابط بين فردي از ديگر مسائل مورد احتياج در زندگي است، خاطرنشان كرد: اين مهارت بيشتر در سفرها از جمله سفر حج به كار مي‌ آيد تا كارها بدون تنش و به صورت سازش يافته صورت بگيرد.
وي اضافه كرد: مهارت آگاهي از خود براي كشف پتانسيل ها و توانايي ها نيز از ديگر مهارت هاي كاربردي است تا بتوانم به هدفي كه دارم برسم كه البته اين مسأله صرف مسائل اخلاقي نيست؛ اما بحث اصلي ما مقابله با هيجان ها است كه مقابله با خشم و غضب، ترس خود و ديگران و مقابله با استرس ها را مطرح خواهيم كرد.
حجت الاسلام والمسلمين احمدي عنوان كرد: به عنوان نمونه امروز فرزندان ما در خانواده‌هاي كوچك آماده ازدواج مي‌ شوند، آيا آنها مهارت ازدواج يا والد گري دارد يا خير؟ در قديم به شكل ديگري با فرزندان برخورد مي‌ شد و به تدريج بسياري از مهارت ها آموزش داده مي‌ شد ولي امروز كمرنگ تر است يا در قالب آموزش هاي رسمي تر به صورت تخصصي تر در آمده است.
وي در ادامه به تببين مفهوم استرس، علائم فشار رواني، آشنايي با عوامل بنيادين استرس زا و راه كارهاي مقابله با استرس پرداخت.
معنويت كالا نيست
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدرضا موسوي نسب كرماني نيز در كارگاه معنويت افزايي به بيان مسائلي پراهميت و كاربردي در حوزه معنويت پرداخت و عنوان كرد: معنويت كالا نيست و با ارضاي احساس و پيچاندن يك محصول تهي و بي محتوا در زر ورق احساس، نتيجه اي جز گمراهي در پي ندارد.
وي تأكيد كرد: عصر امروز عرصه رسانه و تصوير نيز هست و بسياري با استفاده از فيلم و تصوير در صدد تحريك احساس و ارضاي احساسات هستند بدون اين كه توجهي به ارضاي عقل داشته باشند.
پيام الهي، بيداري عقل آدميان و تفكر و تعقل است
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين كه پيام الهي، بيداري عقل آدميان و تفكر و تعقل است، گفت: ما بايد كاري كنيم كه زائر در سفر حج معنويت بيشتري پيدا كند و سعي كنيد اين معنويتي را كه در اين سفر به دست آورده به راحتي از دست ندهد.
وي اضافه كرد: در بين عرفا بحثي داريم تحت عنوان مكتب معرفتي و محبتي كه مكتب نجف را معرفتي مي‌ دانستند ولي محبتي ها همه چيز را در عشق و شور و محبت به خدا مي‌ ديدند اما بايد بدانيم هر دو گروه قائل به اين هستند كه مقدمه محبت، معرفت است.
عوامل دخيل در معنويت
حجت الاسلام والمسلمين موسوي نسب كرماني با اشاره به عوامل دخيل در معنويت اظهار داشت: اين عوامل مربي، مبلغ و استاد، فرد، اجتماع، فضا و مكان، زمان و امكانات هستند و ما بايد تلاش كنيم كه ارتباط زائر را با خداوند و معنويت در اين سفر افزايش بدهيم تا زائر كارهاي معنوي را جدي بگيرد.
وي تصريح كرد: اولين مرتبه در ايجاد معنويت خود ما هستيم كه نمي توانيم به نماز و قرآن و ذكر توجهي نداشته باشيم ولي ديگران را به سمت معنويت سوق بدهيم، بلكه بايد بتوانيم ارتباط ماندگاري ميان خودمان و زائر ايجاد كنيم.
عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) يادآور شد: در مراتب بعدي فرد زائر است كه با هم متفاوت هستند و به همين جهت با هر زائري نمي توان به يك نحوه برخورد كرد و جمع كاروان هم فرق مي‌ كند؛ فضا و مكان نيز در معنويت به شدت تأثير گذار است و همين طور زمان ها و امكاناتي كه وجود دارد.
در ادامه وارد كارگاه ارتباط مؤثر با حضور حجت الاسلام والمسلمين مهدي هادي شدم كه وي در اين كارگاه به تعريف ارتباط، تقسيم ارتباط و راه هاي مؤثر كردن ارتباط پرداخته و تأكيد كرد: ارتباط به معناي انتقال پيام است.
ارتباط كلامي و غيركلامي
وي با بيان اين كه ارتباط شامل ارتباط كلامي و غير كلامي مي‌ شود، گفت: ارتباط كلامي انتقال پيام توسط كلمات و جملات و ارتباط غير كلامي انتقال پيام توسط نگاه حالت چهره، تن صدا، زبان بدن(وضعيت قرار گرفتن و حركت كردن اعضاي بدن)، تماس بدني، فاصله و زاويه مي‌ شود.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه زاويه بدن انسان با مخاطب در احساس نزديكي و دوري بسيار مؤثر است، يادآور شد: شايد به اين مسأله توجه جدي نداشته باشيم ولي بحث فاصله و زاويه اهميت ويژه اي دارد.
وي خاطرنشان كرد: بحث ديگر پوشش و آرايش است چراكه گاهي اوقات همين لباس و پوشش و آرايش تأثيرات ويژه اي مي‌ گذارد، همين لباس طلبگي در بين مردم انتقال دهنده پيام است. ضرورت حضور روحاني با لباس روحانيت در بين مردم
حجت الاسلام والمسلمين هادي اضافه كرد: بسياري از روحانيون و مبلغان در عرصه هاي مختلف تبليغي و غير تبليغي به اين مسأله اذعان كرده اند كه تبليغ با لباس روحانيت تأثير چند برابري نسبت به تبليغ بدون لباس دارد، حتي برخي اوقات صرف حضور با لباس طلبگي در بين مردم خود حائز پيام و داراي تأثيرات معنوي است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين كه سكوت نيز معنا دار است، گفت: ارتباط به دو قسم مؤثر و غير مؤثر تقسيم مي‌ شود مؤثر يعني پيام ارسال شده عينا دريافت شود و غير مؤثر شامل سوء تفاهم مي‌ شود يعني پيام كمتر و بيشتر يا تحريف شده دريافت مي‌ شود.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: در ارتباط هاي خودمان با زائران به ويژه با زائران خانم بايد توجه ويژه اي داشته باشيم كه حركات يا سخناني در ارتباط هاي خودمان با آنها نداشته باشيم كه موجب سوء تفاهم بشود.
در ادامه به كارگاه فنون كاربردي مشاوره با حضور حجت الاسلام والمسلمين اسلامي از اساتيد حوزه و دانشگاه در حوزه مشاوره اسلامي شدم. مفهوم و فرايند مشاوره با مشورت متفاوت است
وي در اين كارگاه تأكيد كرد: مشاوره به مفهوم اصطلاحي خود، فرآيندي فراتر از شور و مشورت ساده مي باشد. در مشورت، هيچ گونه تعهد و التزامي نسبت به عناصر و لوازم مشاوره صورت نمي پذيرد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: درست است كه در مقام مشورت، سعي داريم از كساني مشورت بجوييم كه آنان را شايسته مشورت دادن مي شناسيم؛ امّا اين امر موجب نمي شود كه هميشه مشورت معمولي و رايج، رتبه و اعتباري در حد رتبه و اعتبار مشاوره اصطلاحي داشته باشد.
مشاوره همچون ريل قطار بايد در مسير درست باشد
وي با بيان اين كه اساس فرايند مشاوره شكل گيري رابطه مشاور و مراجعه كننده است، ابراز داشت: رابطه به منزله ريل قطار است كه همواره بايد در مسير اصلي خود و با رعايت اصول و ضوابط ايمني حركت كند.
حجت الاسلام والمسلمين اسلامي تصريح كرد: با توجه به اين مسأله كلام و گفتارهاي شما به عنوان واگن ها و اتاق هاي يك قطار است كه بايد با ريل همخواني داشته باشد و اگر ريل دچار مشكل شود كل قطار از مسير خارج شده و خطرآفرين خواهد شد.
طبق اعلام مسؤولان مديريت آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري هدف از برگزاري اين دوره صرف آموزش هاي نظري نبوده و با توجه به حساسيت و اهميت سفر حج، روحانيون و معين هاي محترم با آموزش هاي كاربردي ويژه ارتباط درست با زائران آشنا مي‌ شوند.
پرسش و پاسخ، برگزاري حلقه هاي علمي در كارگاه، نقد مطالب ارائه شده، پيشنهادات مؤثر در خصوص مسائل ياد شده و همين طور ارائه مطالب از سوي روحانيون كاروان ها بخشي از برنامه هاي كارگاه هاي ياد شده است.
بر اساس اعلام حجت الاسلام والمسلمين عسكري مسؤول دفتر بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم در اين كلاس ها 160 نفر از روحانيون و معين هاي كارون هاي حج تمتع سراسر كشور كه در منطقه قم ساكن هستند، شركت داشتند.




نظرات کاربران