همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد

همایش یاوران حجاج استان سمنان برگزار شد

همایش یاوران حجاج استان سمنان با حضور یاوران حجاج کاروان‎های سمنان، مدیران کاروان مدیران مجموعه و معاونان و مدیریت حج و زیارت سمنان و جمعی از مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آقاي دلپاك مدير حج و زيارت استان سمنان ضمن خير مقدم به حاضرين در باره نقش ياوران حجاج اظهار داشت: خدمت رساني به ديگران خود داراي اجر و اثر ظاهري و باطني است، چراكه پيامبر اسلام (ص) مي فرمايند: سَيِّدُ القَومِ خادِمُهُم آقاى هر قومى، خدمت‌گزار آنان است.
وي با تأكيد بر اين كه اين سيادت و آقايي و بزرگي هم در ظاهر پيداست و هم اثر باطني دارد، يادآور شد: حال تصور كنيد اين خدمت رساني به زائر خانه خدا باشد تاارزش و اهميت بيشتر آن را درك كنيد.
مدير حج و زيارت استان سمنان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: : همه مي دانيم و بارها در روايات گفته شده كه اگر كسي در شب قدر مورد رحمت و بخشش خدا قرار نگيرد در عرفات حاضر شود، از اين رو بخشيده شدن و نورانيت اثر آن براي همه زائران خانه خدا وجود دارد و عمومي است. زائراني كه براي انجام واجب الهي به سفر حج مشرف مي‎شوند در حلقه بخشيده‎شدگان قرار مي‎گيرند. اين شامل حال همه شماست و اين در حوزه خدمت براي شما اجر مضاعف دارد.
در ادامه اين نشست حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي مسؤول دفتر نمايندگي بعثه رهبري در منطقه تهران به ايراد سخنراني پرداخت و اظهار داشت: خيلي از مديران و روحانيون محترم كاروان آثار خدمت به زائر را به واسطه دعاي زائران درزندگي خود ديده اند، خدمت به مردم، خدمت به زائر و خدمت به زائر خانه خدا و زائر كوي رسول خدا و ائمه طاهرين عليهم السلام هر كدام آثاري دارد كه همگي در ياوران حجاج جمع شده است.
وي با تأكيد بر اين كه حاجي بايد در سفر حج فرصت را غنيمت بشمارد، گفت: شما به پيروي از سنت اهل بيت كه خدمت در سفر حج بوده است بخش ديگري از ثواب و نورانيت را در خود داريد. امام سجاد عليه السلام به صورت ناشناخته در كاروان‎ها خدمت مي‎كردند و خدمت به همسفران براي حضرت موضوعيت داشته است كه اين هم يك فرصت انحصاري براي شماست كه خود انتخاب كرده ايد
وي تصريح كرد: خدمت به زائران ناتوان و كمك در قسمت‎هاي اجرايي يك نوع ياوري است و خدمت در حوزه فرهنگي يك نوع ديگر.
حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي تأكيد كرد: ياروان حجاج بايد كمك كار روحانيون كاروان‎ها باشند، در وضعيت كنوني و با اين حجم جمعيت اصلا امكان ندارد؛ روحاني محترم كاروان بتواند همه زائران را به قبرستان بقيع براي توضيح دادن و آشنايي ببرد و در اكثر موارد اصلا امكان توقف وجود ندارد. بالاخره همه زائران بايد به قبرستان بقيع مشرف بشوند و زيارت كنند و اطلاعات اين مكان را بدانند. وي عنوان كرد: ياوران حجاج با آشنايي كامل كه توسط روحانيون انجام مي‎شود مي‎توانند زائران را براي زيارت ببرند، وقتي خودشان زيارت مي‎كنند تعدادي از همسفران هم همراه آنان باشند.
مسؤول دفتر نمايندگي بعثه رهبري در منطقه تهران با بيان اين ياوران حجاج توضيحاتي كه توسط روحاني براي آنان بيان شده به ديگر زائران گروه خود منتقل مي كنند، گفت: اين كار ديگر نه حساسيتي ايجاد خواهد كرد و نه مشكلي خواهد داشت، هم زيارت است هم كار علمي است هم معرفتي و خدمت رساني.
وي ابراز كرد: طبيعتا ياوران حجاج بايد كمي متفاوت‎تر از ديگر زائران عمل كنندچراكه صبر لازمه كار آنهاست، آنها بايد صبوري كنند و در مواقع بحران ديگران را به صبر توصيه كنند.
در بخش ديگري از اين مراسم مسؤول پزشكي حج وزيارت استان سمنان نيز به بيان نكات بهداشتي و پزشكي مهم در اين سفر پرداخت.
نشست مشترك مسؤولان بعثه رهبري و مديران حج و زيارت سمنان برگزار شد
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در نشست مشترك مسؤولان بعثه رهبري و مديران حج و زيارت استان سمنان، آقاي دلپاك مدير حج و زيارت استان ضمن خير مقدم نكاتي را پيرامون حج سال¬جاري ارائه و عنوان كرد: خدا را شاكريم كه در خدمت حج و زائرين هستيم، حج از ويژگي خاصي برخوردار است و از دغدغه¬هاي نظام است و به علت برد وسيع دروني و بيروني آن يكي از اساسي¬ترين كارها شمرده شده است.
وي با بيان اين كه برنامه¬هاي سازمان و بعثه با جلسات مفصل كارشناسي كارها را به جلو مي¬برند، خاطرنشان كرد: بحث فضاي داخل ايران و بازتاب اين سفر معنوي بسيار گسترده است ظاهراً در استان1200 نفر است. ولي انعكاس آن در خانواده¬ها گسترش آن را نشان مي¬دهد، به همان اندازه كه اهميت كوتاهي و نقص در كار آسيب جدي به بدنه فرهنگي جامعه مي¬زند.
مدير حج و زيارت استان سمنان تأكيد كرد: ماشاهد حضور ميداني با تجربه هستيم و اين تجربيات به راحتي به دست نيامده قطعاً اين¬گونه جلسات باعث همفكري و همسويي در حوزه فرهنگي و اجرايي خواهد بود.
وي در ادامه با تأكيد بر اين كه يكي از كارهاي اصلي حج و زيارت نبردسازي و كارد سازي است، گفت: افرادي كه جوان هستند بايد تجربه كنند و هم افرادي كه جديد مي¬آيند بايد از تجربه شما استفاده كنند؛ قدمي كه برمي¬داريم اگر مثبت باشد آثار آن تا ابد به ما مي¬رسد وهمانطور بر عكس آن نيز مصداق دارد.
دلپاك تصريح كرد: بازتاب اعمال آن به ما مي¬رسد به همين جهت شكر نعمت اين است كه خوب خدمت كنيم و خوب آموزش بدهيم؛ استان سمنان بر اساس آمار حدود 740 هزار نفر جمعيت دارد و در خصوص حج در 9 كاروان در مجموع1200 حاجي ثبت نام كرده¬اند كه تقريباً در هفته اول كامل شده¬اند.
وي اضافه كرد: سمنان 3 كاروان، دامغان 2 كاروان، شاهرود 2 كاروان و 1 كاروان در گرمسار. اكثر مديران هم از نيروهاي ارزشي و پرسابقه هستند؛ دو مدير مجموعه داريم كه از اين بابت خدا را شاكريم.
مدير حج و زيارت استان سمنان با بيان اين كه مديران حج سمنان از اهل عمل و تحصليكرده هستند، خاطرنشان ساخت: عوامل اعزامي از استان حدود 4 نفر هستند كه آنها نيز از تهران اعزام مي¬شوند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين مسعود حاجي ابراهيمي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران ضمن تشكر از مدير محترم حج و زيارت استان، ابراز داشت: سخنان من در اين جلسه در 4 محور خواهد بود.
وي در ابتدا با بيان اين كه تخصيص روحانيون برا اساس قواعد خاصي صورت ميگيرد، ابراز داشت: آنچه كه مهم است اين است ما مديران كاروانها و روحانيون كاروانها را به سادگي به دست نياورده‎ايم و تك‎تك آنها براي ما ارزشمند و مغتنم هستند.
مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران تأكيد كرد: واقع مطلب اين است كه روحانيون با شرايط بسيار سخت جذب شده اند، ما با با روحانيوني سروكار داريم كه حداقل فضاي تحصيلي آنها ارشد است و عموما در مقطع دكترا در حال تحصيل هستند.
وي با بيان اين كه روحانيون كاروان ها آزمون هاي مقعطي و دوره اي را گذرانده اند، يادآور شد: آنها دوره هاي مختلف را ديده اند، عمره رفته اند، سابقه تبليغ دارند و تجربه دارند همينطور كه در حوزه مديران نيز افرادي با اين ويژگي ها داريم.
حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي تأكيد كرد: اين نيروها سرمايه‎هايي هستند كه ما به راحتي از دست نخواهيم داد، در حوزه اعزام بر خلاف عمره شرايط اعزام فرق مي‌ كند، چراكه حج يك امر واجب است و زمانش طولاني است از اين رو قاعدتا ساختار اعزام نيز با عمره و عتبات فرق دارد.
وي با بيان اين كه اولويت در بومي بودن در اعزام يكي از ملاك هاي جدي است، خاطرنشان ساخت: زبان و محل تولد از ملاك‎هاست امسال براي اولين بار روحانيون قبل از شروع ثبت نام اعلام شدند كه يكي از نقاط قوت در معرفي روحاني كاروان‎ها بود. البته طبيعي است مشكلات جديدي نيز ايجاد مي شود كه بايد به تدريج مرتفع شود.
مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين كه محصولات فرهنگي در دو بخش آماده سازي و توزيع شده است، يادآور شد: محصولاتي از طرف معاونت فرهنگي بايد در اختيار زائر به عنوان محصولات مصوب قرار گيرد؛ در سال هاي قبل خيلي با تاخير توليد و توزيع مي‎شد ولي در سالهاي اخير فاصله ارسال محصولات به 6 ماه زودتر رسيد است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر يكي از كتابچه‎هاي ضروري زائران در حوزه فرهنگي در زمان ثبت نام در اختيار زائر قرار مي‌ گيرد كه حاوي آخرين تغييرات است، بخش ديگري از محصولات مربوط به بسته هاي فرهنگي معرفت است كه امسال به دلايل مختلف و عليرغم ميل باطني ما به دليل مشكلاتي كه در قيمت گذاري بوجود آمد با تاخير انجام گرفت كه در حال حاضر بسته هاي فرهنگي توزيع شده است.
حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي با بيان اين كه محور بعد در حوزه ارزيابي جلسات آموزشي در ايران است كه امسال براي اولين بار در استان سمنان اجرا شده است، گفت: طبيعي است در اين سفر مهم و حساس مشكلات و چالش‎هايي بوجود مي‎آيد.
وي تصريح كرد: ارزيابي و نظارت بر جلسات آموزشي و صحبت با روحاني و مديركاروان و زائران بخشي از مشكلات را در ايران حل مي‎كندو باعث همسويي بيشتر در جريان اجراي اين برنامه معنوي خواهد بود.
مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران با بيان اين كه محور چهارم بحث همايش‎ها و جلسات زائران است، خاطرنشان ساخت: همايش ياوران حجاج، طرح مودت، بانوان حج گزار و همايش‎متمركز از برنامه‎هاي عمومي در ايران است كه قطعا با همكاري و هماهنگي شما امكان اجراي با شكوه آن خواهد بود لذا درخواست مي‎كنيم نسبت به اطلاع رساني و توجيه زايران اقدام كنند.
در ادامه هر يك از مديران و حاضرين شركت كننده ضمن ابراز خرسندي از تشكيل اين جلسه توسط مديريت حج و زيارت استان، نظرات و نكات مدنظر خود را طرح كردند و پيشنهادات خود را براي هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‎ها ارائه كردند.




نظرات کاربران