چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود
چند توصیه کاربردی به زایران حج تمتع؛

سفرنامه‌خوانی فراموش نشود

از جمله پیشنهادهای ویژه‌ای هم که می‌توانید حسابی روی آن فکر کنید، سفرنامه خوانی است. خیلی‌ها به سفر حج رفته‌اند و ذوقی و قلمی هم داشته‌اند و در نتیجه، تأثیرات این سفر روحانی را نوشته‌اند. می‌توانید قبل از رفتن به خانه خدا، با این سفرنامه‌ها آشنا شوید و آنها را بخوانید و از همین حالا، بروید توی حال و هوای مکه و مدینه و خانه خدا و شب‌های حرم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين روز‌ها خانواده‌هاي زيادي درگير سفري مقدس هستند؛ سفري كه غالبا در آن، پدر و مادر خانواده يا سالخورده‌ترين اعضا كه حالا نوبتشان رسيده، بايد شال و كلاه كنند و دل از دنيا بكنند و چند هفته‌‌اي، خودشان را به سرزمين وحي بسپارند.
بعضي‌ها از‌ همان روزي كه اسمشان درمي‌آيد، سفرشان شروع مي‌‌‌شود و پرواز مي‌كنند. اما راستش را بخواهيد، همه سفر حج كه معمولا واجبش يك‌بار نصيب هر كسي مي‌شود، مربوط به روزگار سفر نيست. آمادگي براي اين سفر، يك عمر مي‌طلبد. به قول برخي از روحانيون كاروان‌‌ها، آمادگي ويژه و جمع و جور كردن خودمان براي اينكه سفر خوبي داشته باشيم، حداقل يك سال مانده به اين سفر بايد شروع شود ولي خب، حالا كه موعد سفر شده، هنوز هم مي‌شود بعضي از نكات را گوشزد كرد؛ بيشتر براي آنهايي كه مي‌خواهند از اين چند روز مانده به سفر حجشان هم استفاده كنند و شايد براي آنهايي كه سال بعد و بعد‌تر، نوبتشان بشود. پس اين شما و اين هم چند توصيه كاربردي براي روزهاي پيش از پرواز.
اطلاعات ديني‌تان را كامل كنيد شما كه داريد راهي سفر حج مي‌شويد، چقدر خوب است حالا كه وقتش را داريد، چند تا كتاب اصول عقايد و كليات دين اسلام و… را برداريد و بخوانيد. خوب نيست شما از يك نظام اسلامي، راهي مكه و مدينه بشويد اما اطلاعاتي كه از اسلام داريد، از بقيه كمتر باشد. واقعا اگر اين اتفاق بيفتد، كمي باعث شرمندگي است. اين است كه كمي بايد خودتان را قوي‌تر بكنيد و همچنين اطلاعاتي را كه داريد، سعي كنيد چندروحاني با تجربه، حتما در ميان بگذاريد تا يك وقت، با اشكالاتي كه داريد باعث سرافكندگي خودتان نشويد.
سفرنامه‌خواني فراموش نشود از جمله پيشنهادهاي ويژه‌اي هم كه مي‌توانيد حسابي روي آن فكر كنيد، سفرنامه خواني است. خيلي‌ها به سفر حج رفته‌اند و ذوقي و قلمي هم داشته‌اند و در نتيجه، تأثيرات اين سفر روحاني را نوشته‌اند. مي‌توانيد قبل از رفتن به خانه خدا، با اين سفرنامه‌ها آشنا شويد و آنها را بخوانيد و از همين حالا، برويد توي حال و هواي مكه و مدينه و خانه خدا و شب‌هاي حرم و…. سفرنامه «خسي درميقات» جلال آل احمد و «حج» دكتر شريعتي، جزو سفرنامه‌هاي معروف معاصر ما هستند كه به زبان ساده‌اي هم نوشته شده است؛ مخصوصا سفرنامه جلال. سفرنامه‌هاي هدايت‌الله بهبودي به نام سفر به قبله هم جالب است؛ چرا كه مقام معظم رهبري هم بر آن، يادداشتي نوشته‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين بركت‌رضايي، مدير پايگاه اطلاع رساني حج مي‌گويد: تاكنون يك نرم افزار اختصاصي و همچنين 33 كتاب سفرنامه و خاطرات در كتابخانه پايگاه حج در اختيار عموم قرار گرفته است. كه به نشاني مي‌توان از آن بهره گرفت. همچنين براي دريافت رايگان نرم افزار سفرنامه و خاطرات حج اينجا را كليك كنيد.
آشنايي با حقوق مردم باورتان نمي‌شود در دين اسلام، چقدر تأكيد روي حق الناس وجود دارد اما متأسفانه بيشترين مواردي هم كه در كشورمان نقض مي‌شود، مربوط به حق‌الناس است. با افراد مطلع و متخصص و نيز روحانيان آگاه، حتما مشاوره كنيد تا از اهميت حق الناس مطلع شويد. يادتان باشد بعضي از حاجيان و خانواده‌هايشان كه براي مشايعت آنها راهي فرودگاه مي‌شوند، برخي از موارد حق الناس را رعايت نمي‌كنند و باعث شلوغي و ايجاد مزاحمت براي ديگران مي‌شوند. البته امسال يك اتفاق خوب افتاده و مراسم بدرقه زائران، مخصوصا آنهايي كه از استان‌‌هاي البرز، قزوين، قم، لرستان و مركزي راهي تهران مي‌شوند، در مساجد و حسينيه‌ها انجام مي‌‌شود تا باعث ازدحام در فرودگاه نشوند.
قبل از سفر، حلاليت بطلبيد البته ماجراي حق الناس، صرفا به ساعت‌هاي پيش از فرودگاه يا روزهاي قبل كه حاجي را راهي مي‌كنند تا عازم فرودگاه بشود، محدود نمي‌شود. يكي از معروف‌ترين مراسم حاجيان در اين روزهاي پيش از پرواز، ماجراي حلاليت‌طلبيدن است. اگر قرضي و بدهي‌اي دارند، اگر از كسي مالي نزدشان مانده يا اگر دلخوري و قهري وجود دارد، همگي در اين روز‌ها بايد حل و فصل شود. اين مراسم حلاليت طلبيدن، حتي به‌صورت يك گردهمايي هم درآمده كه به فاميل و آشنايان اعلام مي‌شود تا بيايند و حلاليت طلبيده شود. يك دفترچه برداريد و به خاطره‌هايتان رجوع و تمام مواردي كه به ذهنتان مانده را ليست كنيد. حساب‌تان را صاف كنيد تا دلتان در اين سفر صاف شود.
سواد سياسي‌تان را كمي بيشتر كنيد جدا از اطلاعات مذهبي و ديني‌اي كه به‌دست مي‌آوريد، حواستان به اطلاعات و حساسيت‌هاي سياسي و بين‌المللي هم باشد. بالاخره الان، در سطح خاورميانه دارد اتفاق‌هايي مي‌افتد كه با روح اسلام سنخيت ندارد و تبديل به ضدتبليغي بزرگ براي ما مسلمانان شده است. اگر كمي اطلاعات سياسي و بين‌المللي‌تان را هم بالا ببريد، بد نيست چون قرار است كه طي اين سفر، مسلمانان مختلفي را ملاقات كنيد، بايد كه مسلمان مطلعي هم باشيد. در غيراين صورت، ممكن است برخي از افرادي كه خودشان را مسلمان مي‌دانند، با چند تا حجت و دليل نيم بند، شما را در باورهاي سياسي و ديني‌تان، سست كنند. سعي كنيد با متخصصاني كه خبره اين حوزه‌اند، مشورت كنيد.
از نوشتن وصيتنامه تا پرداخت خمس معمولا روزهاي قبل از پرواز، كلاس‌هاي آموزشي از سوي مديران و روحانيان كاروان‌ها برگزار مي‌شود تا حاجيان را خوب توجيه كنند. توصيه اكيدمي شود كه حجاج عزيز قبل از سفر، حضور در جلسات آموزشي را جدي بگيرند تا آگاهي‌هاي لازم نسبت به سفر پيدا كنند و در زمينه احكام، مناسك، اسرار و معارف و تاريخ مطالعه داشته باشند كه كتاب‌هاي خوبي در اين‌باره نوشته شده تا با شناخت و معرفت به اين سفر بروند. همچنين بايد طبق نظرات مرجع تقليدي كه داريم، رفتار كنيم و دست به محاسبه اموال زده و به پرداخت خمس و حقوق باقيمانده بر گردنمان بپردازيم. نوشتن وصيتنامه هم توصيه شده است.
با مناجات‌خواني انس بگيريد بهترين راه ارتباط گرفتن با آفريدگار در مكه و مدينه، آشنايي با مناجات‌خواني است. بهتر است حالا كه وقت داريد، با اين فن شريف آشنا شويد. مناجات‌ها، هم مي‌توانند فارسي باشند و هم عربي البته خواندن مناجات‌هاي عربي و آشنايي با معاني آنها، لطف خودش را دارد. سعي كنيد برخي از مناجات‌هايي را كه به حال و هواي حج بيشتر مي‌خورند، با خودتان داشته باشيد. در اين صورت، هر وقت كه دلتان ابري شد، سريع مي‌توانيد سروقت اين مناجات‌ها برويد و در حرم امن الهي، خودتان را به امواج ملكوت بسپاريد. حتي مي‌توانيد نسخه صوتي برخي از اين مناجات‌هاي جانسوز را هم همراه خودتان ببريد. مناجات حضرت امير، ابوحمزه ثمالي، كميل، دعاي عرفه و… مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي باشند.
لطفا واكسن فراموش نشود از ديگر كارهايي كه بايد در اين روز‌ها انجام بدهيد، اين است كه تاريخ دقيق سفرتان را كه مشخص شده، منهاي ۲ هفته كنيد و سر اين تاريخ، برويد براي تزريق واكسن مننژيت. البته زودتر هم مي‌توانيد اقدام كنيد. نشاني اين مراكز را هم مي‌توانيد از هلال احمر جويا شويد.
خودتان را آماده كنيد رهبر معظم انقلاب به زايران خانه خدا توصيه داشته‌اند: بايد براي حج آماده شد؛ همچنان كه براي‌ماه مبارك رمضان، روش و رفتار عالمان بزرگ و سُلاّك و اهل معنا و طريقت اين بوده كه از ماه‌ها پيش از ماه رمضان، خودشان را براي ورود در‌ماه ضيافت الهي آماده مي‌كردند. حج هم همين جور است؛ از قبل از سفر، خود را بايد آماده كرد؛ از همه كارها هم مهم‌تر، پرهيز از گناه است؛ پرهيز از غيبت، پرهيز از ظلم، پرهيز از نگاه ناپاك، پرهيز از عمل ناپاك. اين پرهيزها دل را آماده مي‌كند براي ورود در اين وفاده الهي، اين ضيافت الهي. بيانات در ديدار كارگزاران حج ۱۱/۰۷/ ۱۳۹۰
همين‌جا، از كالاهاي ايراني استفاده كنيد… براي حجاج جنس بدلي و بي‌كيفيت درست مي‌كنند مي‌آورند توي اين بازارها مي‌ريزند، شما هم مي‌رويد اين ارز خودتان را و عِرض خودتان را مي‌ريزيد براي اينكه اين كالاهاي بي‌كيفيت را خريداري كنيد. امروز در كشور ما خوشبختانه كالاهاي داخلي با كيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساخته‌شده دست كارگر ايراني - برادر خودتان - فراوان است. بعضي‌ها قبل از اينكه سفر مكه بروند، سوغاتي‌هاي سفر را در اينجا مي‌خرند - كار خوبي است - نگه‌مي‌دارند؛ بعد كه برگشتند، همان‌هايي را كه در بازار شهر خودشان تهيه كرده‌اند، به‌عنوان سوغاتي مي‌دهند. هديه سفر است ديگر، خوب است. اين كار، خيلي كار خوبي است…. بيانات در ديدار كارگزاران حج ۱۱/۰۷/ ۱۳۹۰




نظرات کاربران