هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند

هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند

به گفته مسئول نمایندگی شمسا در استان ایلام، به طور میانگین در ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کند این در حالی است که در بین زائران تعداد زیادی ‌با دست و پای شکسته و با ناراحتی‌های قلبی نیز در بین زائران وجود دارند.

محمود منصوري‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص معضل زائران ايراني در مرز مهران گفت: عمده مشكلات زائران ايراني طرف عراقي است. در چند جلسه‌اي كه مسئولان كشور با عراقي‌ها داشته‌اند، آن‌ها از كمبود نيروهايشان در مرزشان اعلام نارضايتي كرده‌اند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام (شركتي كه با سازمان حج و زيارت براي اعزام زائران به عتبات عاليات قرار داد دارد) ادامه داد: آنچه مسلم است اين طور نيست، عراقي‌ها در ورودي‌ و خروجي‌ زائران ابتدا زائران عراقي را پذيرش مي‌كنند و در نهايت اگر وقتي وجود داشته باشد، زائران ايراني را از مرز عبور مي‌دهند.
وي با اشاره به اين كه تعدادي از زائران از 5 الي 6 نيمه شب در مرز مهران آمده و از ساعت 8 صبح نيز در پايانه هستند، گفت: اين زائران بايد تا ساعت 18 تا 19 منتظر بماند تا عراقي‌ها به آن‌ها اجازه ورود دهند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام با تأكيد بر اين كه عراقي‌ها ملزمند، روزانه 40 كاروان بپذيرند، گفت: عراقي‌ها بعضي روزها به بهانه مختلف همانند قطعي برق، خرابي سيستم و بهانه‌هاي ديگر از پذيرش زائران امتناع مي‌كنند.
منصوري گفت: در پايانه هر كس كار خود را انجام مي‌دهد و شمسا كه زير نظر سازمان حج و زيارت است، نيز كار هماهنگي، آمارگيري و غيره را انجام مي‌دهد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي زائراني كه ساعت‌ها در مرز سرگردان هستند، سازمان حج و زيارت چه امكاناتي در نظر گرفته است؟‌ اضافه كرد: زائران در يك زائرسراي موقت كه ظرفيت 13 كاروان را دارد از ساعت 3 تا 8 صبح استراحت مي‌كنند و سپس عازم مرز مي‌شوند.
وي ادامه داد: ما به زائراني كه از طريق حج و زيارت به عتبات عاليات اعزام مي‌شوند، امكاناتي در حد نياز مي‌دهيم تا دچار مشكل نشوند و از مرز گذر كنند.
منصوري يادآور شد: كنسرو، تن ماهي، نان، آب و ناهار مختصري نيز براي آن‌ها فراهم مي‌كنيم و براي افرادي كه شب را در پايانه بيتوته مي‌كنند، صبحانه تهيه مي‌كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در زائرسرا چه امكاناتي براي زائران وجود دارد؟ گفت: 13 كاروان مي‌توانند از اين مكان استفاده كنند و امكاناتي نيز در حد نياز همانند حمام و پتو و غيره وجود دارد.
به گفته منصوري، يك عده از مردم وام گرفته‌اند تا زائرسرا احداث كنند، آن‌ها بهانه‌شان اين است كه شركت شمسا مانع درآمد آن‌ها شده و آن‌ها نمي‌توانند وام‌هايي كه در اين خصوص دريافت كرده‌اند را پرداخت كنند. به همين دليل آن‌ها مي‌خواهند كه شمسا مانع از فعاليت آن‌ها در مرز نشود و زائران از زائرسراهاي آن‌ها استفاده كنند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در خصوص سرويس‌هاي بهداشتي زائرسراها گفت: مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و تمامي زائران راضي هستند، شما مي‌توانيد در اين خصوص از زائران سوال كنيد اگر كسي مشكلي داشت ما حتماً مرتفع مي‌كنيم.
به گفته منصوري، بيش‌تر زائراني كه در مرز متوقف مي‌شوند، انفرادي هستند.
وي تصريح كرد: زائران حج و زيارت توسط شمسا ساماندهي و به آن‌ها خدمات لازم داده مي‌شود و همچنين بيمه، حفاظت زائران و وسايل نقليه آن‌ها را نيز فراهم مي‌كنيم.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام به تغيير مرزبانان عراقي‌ها اشاره كرد و گفت: چند روزي است كه كاروان‌ها در مرز بيش‌تر معطل مي‌شوند، قبلاً اين‌گونه نبوده بعضي از كاروان‌ها كه از طريق حج و زيارت به عتبات اعزام مي‌شوند، نهايتاً يك شب در مرز مي‌مانند‌ ولي زائران انفرادي بعضاً 5 الي 6 روز هم در مرز معطل مي‌شوند.
منصوري در پاسخ به اين پرسش كه هنگامي كه زائران شب را در پايانه مي‌مانند چه امكاناتي به آن‌ها مي‌دهيد؟ گفت: خودشان در مرز مي‌مانند و گرنه بايد به شهر مهران بازگشته و شب را در مهمانسرا سپري كنند اما خود زائران دوست دارند، در مرز بمانند و در نمازخانه بيتوته كنند.
وي در خصوص تفتيش بدني زائران در مرز گفت: تفتيش بدني به صورت گزينشي انجام مي‌شود و همچنين انگشت‌نگاري نيز معمولاً از قشر جوان و افرادي كه چهره حزب‌اللهي و يا روحاني دارند، انجام مي‌شود.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام با اشاره به حضور زائران انفرادي در مرز، گفت: برخي مسئولان اين كاروان‌ها زائران را برخي مواقع وسط راه رها كرده و علت اين امر را نبود پول و اين‌كه اين موضوع برايشان منفعتي نداشته، اعلام مي‌كنند.
به گفته منصوري، عراقي‌ها با كوچك‌ترين بهانه ايراني‌ها را مورد ضرب و شتم و اهانت قرار مي‌دهند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام ادامه داد: بعضي مواقع تلفن همراه زائران را نيز مي‌گيرند و بر سر كوچك‌ترين اعتراضي كه زائران انجام دهند، آن‌ها را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دهند.
وي به يكي از زائران كه روحاني ‌و عازم عتبات عاليات بود اشاره كرد و گفت: اين زائر به عراقي‌ها مي‌گويد، چرا از ما انگشت‌نگاري مي‌كنيد ما با شما اين كار را در كشورمان نمي‌كنيم؛ عراقي‌ها واكنش نشان داده و گفته‌اند، شما حرف سياسي زديد و وي را از مرز به كشور بازگرداننده‌اند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام اظهار داشت: هفته 2 تا 3 ‌بار ‌بر سر موضوعات مختلف زائران را به كشور باز مي‌گردانند.
وي خاطرنشان كرد: زائري ‌داشته‌ايم كه عراقي‌ها پس از خواندن نماز او را مورد مؤاخذه قرار داده و به او گفته‌اند مگر اينجا نمازخانه است و سپس زائر را كتك زده و به شدت‌ آزار داده‌اند، البته نيروهاي خوب نيز در بين عراقي‌ها وجود دارد.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در خصوص اورژانس و خدمات درماني گفت: اورژانس در شب‌ خدمات ‌نمي‌دهد و در روز هم معمولاً خيلي كم خدمات ارائه مي‌كند.
منصوري افزود: يكي از مشكلات در مرز عدم هماهنگي است؛ مي‌طلبد كه پايانه يك مديريت واحد داشته باشد كه بسياري از مشكلات حل شود.
وي در خصوص مشكلي كه زائران در مرز براي دادن حق خروج دارند؟ گفت: برخي مواقع بانك دير باز مي‌كند و زائران مدت زيادي معطل مي‌شوند.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در خصوص آب آشاميدني زائران گفت: قرار است سردخانه‌اي در مرز مهران قرار گيرد، و سپس با تريلي آب منتقل شود و ما آن را به صورت قالب‌هاي يخ‌‌ براي زائران ارسال كنيم.
منصوري در پاسخ به اين پرسش كه اعلام شده به زائران آب معدني داده مي‌شود؟ گفت: قرارداد ما با عراقي‌ها اينگونه بوده ولي در عمل اجرايي نمي‌شود.
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام اضافه كرد: ما ناظر به عراق مي‌فرستيم چون ناظرها مشكلات را منعكس مي‌كنند، عراقي‌ها برخي از آنان ‌را ‌زنداني مي‌كنند‌ البته بسياري از ناظران ما را تهديد هم مي‌كنند.
منصوري در خصوص كيفيت غذا گفت: ما در كربلا آشپزخانه مركزي داريم ولي در "كوت" از غذا خيلي رضايت نداريم.
وي تصريح كرد: يكي از زائران در آن سوي مرز لباس بسيجي پوشيده بود كه توسط عراقي‌ها دستگير شد.
وي در ادامه افزود: برخي از زائران نيز كه از طريق سازمان حج و زيارت به عراق اعزام مي‌شوند، ناپديد مي‌شوند، معمولاً خود اين افراد از كاروان جدا و به كشور ديگري مهاجرت مي‌كنند.‌
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در پايان خاطرنشان كرد: به سوي بعضي افراد نيز سگ فرستاده تا آن‌ها را بو كرده تا اگر با خود مواد مخدر حمل مي‌كنند، مشخص شود.


| شناسه مطلب: 26657







نظرات کاربران