مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند

مامورین سعودی در مسجد الحرام فارسی حرف می زنند

مامورین زن و مرد سعودی که در مسجد الحرام و کنار بیت الله به هدایت زائران می پردازند ، طی این سالها آنقدر لغت و عبارت فارسی و حتی برخی مثل ها و کنایه های این زبان را آموخته اند که قادر شده اند تا با زئران ایرانی صحبت کنند.

مامورين زن و مرد سعودي كه در مسجد الحرام و كنار بيت الله  به هدايت زائران مي پردازند ، طي اين سالها آنقدر لغت و عبارت فارسي و حتي برخي مثل ها و كنايه هاي اين زبان را آموخته اند كه قادر شده اند تا با زئران ايراني صحبت كرده و آنها را براي قرار گرفتن در محل مناسب راهنمايي و در مواردي هم حتي به آنها اخم و تلخ ! كنند.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

  "خانم لطفا اينجا نماز نخوانيد "، "‌آقا برو اون طرف (آنهم  با لهجه تهراني مخلوط با عربي !! )" ، " حركت كنيد ،‌ توقف نكنيد " ،" برو عقب ، عقب تر " عباراتي كاملا آشنا و گوش نواز در مسجد الحرام است كه از مامورين سعودي شنيده مي شود.

   شنيدن اين عبارت از زبان خانم هاي مامور در بيت الله الحرام با شناختي كه از جامعه عربستان و محدوديتهايي كه خانم ها براي حضور در جامعه دارند ،‌ شايد بيشتر جلب توجه كند. اين خانم ها تماما روبنده دارند و فرض بر اين است با توجه به لهجه اي كه در صحبت آنها ديده مي شود عرب و عربستاني باشند .

   نه مردان و نه زنان مامور سعودي در بيت الله الحرام حاضر نيستند در اين باره كه فارسي را حتي در همين حد از كجا ياد گرفته اند و آيا براي آموختن آن به كلاس رفته اند يا نه ؟ توضيحي بدهند و زنان آنان اصلا گفت و گو با مرد نامحرم را گناهي نابخشودني مي دانند..

 فروشنده ها در بازارهاي دو شهر مكه و مدينه كه سر و كار زيادي با زائران ايراني دارند مي گويند كه اين زبان و بخصوص بحث هجاها در آن سخت ولي زبان شيرين و لطيفي است .

 

   يك خانم كه با چادري سرتا پا مشكي با دو نشان برروي چادرش كه روي آن تعلق سازماني اش به اداره مسئول متولي امور حرمين شريفين ذكر شده ، ‌حتي آنقدر فارسي را خوب حرف مي زند كه قادر است با يك خانم ايراني بحث كند و از او بخواهد " در قسمتي بنشينيد كه خانم ها نماز مي خوانند اينجا براي همه مشكل است . شارع ( محل عبور)‌ است . نماز اشكال پيش مي آيد."

  فارسي را اين مامورين چه در آموزشگاهي آموخته باشند و يا اينكه در تعامل با زائران ايراني ، ‌هنوز با بسياري از ظرايف و دقايق اين زبان و از جمله بار و معناي بافتي عبارات نا آشنا هستند و همين در موارد بسياري منجر به بروز سوء تفاهم هايي ميان آنها و زائران ايراني شده است .

  بعثه مقام معظم رهبري در عربستان سعودي مي گويد كه اگر متوليان حرمين شريفين علاقه مند باشند اين نهاد آماده است تا براي مامورين سعودي در دو شهر مقدس مكه و مدينه كلاس هاي زبان آموزي دايركند.

 حجت الاسلام والمسلمين حسيني شريف مسئول بعثه مقام معظم رهبري در عربستان سعودي گفت كه در صورت زبان آموزي مامورين ، گمان مي كنم آنها قادر خواهند بود تعامل بهتر و مثبت تري با زائران ايراني داشته باشند.


| شناسه مطلب: 27696







نظرات کاربران