الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است

الاجگردی قاری بین المللی ایران در مدینه منوره عنوان کرد: اعتماد به نفس اصل مهم برای تلاوت قرآن در مسابقات است

رمز موفقیت من در دعای پدر و مادرم و سپس تشویق های اساتیدم است. به جوانان هم سن خودم توصیه می کنم اولا با قرآن مانوس شوید و از این اقیانوس معرفت درس بگیرید و درکنار آن رضایت کامل و دعای عاقبت بخیری پدر و مادر را هم داشته باشید .

الاجگردی از قاریان ممتاز بنام کشوراسلامیمان ایران عزیز است . او در سال های اول مدرسه  ابتدایی نغمات قرآنی را زمزمه می کرد بدون آنکه قصد تلاوت جدی آن را داشته باشد اما از 9 سالگی که حالا تا حدودی با قرآن انس پیدا کرده بود تلاوت را در مناسبت  های خاص و یا به بهانه های مختلف در مدرسه و یا مساجد آغاز می کند او عاشق اذان گفتن بوده به طوری که با استفاده از سبک های مختلف موفق شده چندین بار مقام برتر را  در مسابقات اذان استان خود  کسب کند ، پیشرفت او در این رشته به جایی رسید که موفق شد در سال 78 در مسابقات اذان بسیج کل کشور مقام ممتاز را کسب کند این در حالی بوده که وی به تلاش بی وقفه خود  در زمینه تلاوت قرآن ادامه می دهد. وی همه این موفقیت ها  را ناشی از اعتماد به نفسی می داند که از بچگی در او وجود داشته است . حیف است که سخنان صمیمی این عاشق قرآن و شهدا را به طور غیرمستقیم و با واسطه بخوانید لذا می نشینیم به پای  سخنان گرم این قاری ممتاز کشورمان که هم اکنون در مهبط وحی  ، مدینه منوره و در جوار مرقد مطهر پیامبر ختمی مرتبت و دخت گرامی ایشان حضرت زهرا(س) و ائمه غریب بقیع و دیگر شهدای این قبرستان بسر می برد  :

* متولد چه سالی هستید و در چه سنی متوجه وجود در گرانبهای استعداد تلاوت قرآن را در خودتان شدید.؟

- متولد سال 1359هستم و در شهر نیشابور به دنیا آمده ام . سن خاصی را نمی توان در خصوص سوال مورد نظر شما مشخص کرد چرا  که از بچگی علاقه خاصی به گفتن اذان و تلاوت قرآن داشتم لذا همیشه زیر لب قرآن را به شکل های مختلف زمزمه می کردم و در مدرسه و مساجد هم به گفتن اذان پیشی می گرفتم به نحوی که پس از مدت کوتاهی البته با مداومت فراوان ، در هردو پیشرفت های خوبی به دست آوردم . اما از سن 9 سالگی رسما تلاوت قرآن و شرکت در مسابقات شهری و استانی را آغازکردم .

* نزد کدامیک از اساتید کشور شاگردی کرده اید .؟
- در مقطع راهنمایی بودم که تشخیص داده شد پیشرفت کارم خیلی خوب است لذا وارد جلسات قرآنی شهرمان نیشابور شدم وبه مدت 4 سا ل در محضر استاد گرانقدرم حاج حسن تاملی استاد برجسته قرآن به تلمذ مشغول بودم تا اینکه تشخیص داده شد نیاز به جلسات بالاتری دارم لذا ازجلسات تهران و مشهد هم استفاده کردم و این درحالی بود که همزمان دانش آموزهم بودم و نباید از تحصیلاتم عقب می ماندم .
این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال 75 یا 76 که دیگر می توان گفت تقریبا قاری حرفه ای شده بودم و از نظرمقامات قرآنی ، صوت و لحن ، تجوید و وقف و ابتدا ازتبحر خاصی برخوردار شده بودم برای تکمیل یافته هایم مرتب  به مشهد سفرمی کردم  و پای کلاس های اساتید دیگری از جمله حاج سید مجتبی سادات فاطمی و حاج هاشم روغنی می نشستم .

* آیا در کنار آن به کار اذان که گفتید از بچگی به آن علاقه فراوانی داشتید ادامه دادید؟
- بله صد در صد – همچنان علاقه ام به اذان زیاد بود و چه بسا رفته رفته بیشتر هم شد . به همین خاطر بود که از سال های مدیدی فکر می کنم از سا ل 70 حتی قبل از آغاز تلاوت حرفه ای قرآن در مسابقات متعدد اذان شرکت می کردم به طوری که در سال 75 در مسابقات دانش آموزی اذان استان خراسان و در سال 78 رتبه اول مسابقات اذان  کل کشور را کسب کردم و به عنوان موذن ممتاز کشور شناخته شدم.

* تلاوت قرآن را به کجا رساندید ؟
طبعا در مسابقات قرآنی هم تلاشم جدی تر و بیشتر شد  به طوری که بارها در شهرستان خودمان نیشابور مقام اول را کسب کردم اما به دلایلی که تقریبا برای خودم روشن بود در ورود  به مسابقات کشوری موفق نمی شدم ، اما یاس را هم جزو خمیرمایه خودم نمی دانستم لذا قوی تر از گذشته به تلاش خودم ادامه دادم تا اینکه در سال 82 درمسابقات استانی خراسان که در شهر قوچان برگزارشد موفق شدم به عنوان نماینده استان زادگاهم به 25 مین دوره مسابقات کشوری که اوقاف برگزارکننده آن بود راه پیدا کنم .
در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری با امتیازبالایی اول شدم و درفینال هم همینطور و اینطورشد که با عنایت خداوند و توجه خاص حضرت رضا(ع) موفق شدم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در 20مین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم که در سالن اجلاس درتهران برگزارمی شد شرکت و درآنجا هم رتبه اول را کسب کنم .

* آیا تاکنون برای تلاوت قرآن به کشورهای خارجی هم دعوت شده اید ؟
- بله ، از آن زمان تاکنون موفق شدم به عنوان سفیرقرآنی کشورعزیزمان به 12 کشورآسیایی ، افریقایی ، آسیا ی میانه و اروپایی مسافرت کرده وبه تلاوت قرآن ، ترویج و نشر فرهنگ  معارف قرانی ،  تدریس و حتی داوری مسابقات در خارج از کشور بپردازم .

* رمز موفقیت خودت ر ا در چه چیزهایی می بینی ؟
- در درجه اول در دعای پدر و مادرم و سپس تشویق های اساتید محترمم را موثرمی بینم  . واقعا این را به عینه دیده ام و به وضوح لمس کرده ام .بعد از عنایت خداوند ا نجام هر کاری را بدون دعای پدر و مادر  مثبت نمی بینم و مطمئن هستم که راه به جایی نخواهم برد . در ا ین کار هم من مدیون دعای پدر و مادرم و همراهی همسرم هستم لذا به جوانان هم سن خودم توصیه می کنم اولا با قرآن مانوس شوید و از این اقیانوس معرفت درس بگیرید و درکنار آن رضایت کامل و دعای عاقبت بخیری پدر و مادر را هم داشته باشید که اگر چنین اتفاق میمونی در زندگی تان بیفتد حتما متحول خواهید شد.

* در چه تاریخی ازدواج کرده اید و آیا شما خانمتان را گزینش کرده اید یا خانمتان شما را؟
- سال 83 ازدواج کرده ام که ثمره این ازدواج یک فرزند پسر به نام محمد امین است . اما در پاسخ به بخش دوم  سوالتان باید بگویم که با توجه به شرایط کاریم به نوعی بنده همسرم را گزینش کرده ام اگر چه ایشان بنده را از قبل می شناختند اما در کل بنده باید تکلیف خودم را نسبت به کارم و کارهای فرهنگی قرآنی که داشتم مشخص می کردم لذا با توجه به این موضوع با همسرم ازدواج کردم .

* آیا  تحصیلات دانشگاهی هم دارید ؟
-  در حال حاضر دانشجوی ترم آخر رشته کارشناسی علوم قرآنی در دانشگاه فردوسی  مشهد هستم .

* در تلاوت قرآن استعداد را مقدم بر علاقه می دانید یا علاقه را مقدم بر استعدا ؟
- علاقه را مقدم بر استعداد می دانم چون اگر علاقه ای در کار نباشد هیچ فایده ای ندارد ، بنابراین ابتدا باید ایجاد علاقه کرد و حال آنکه عکس آن امکان پذیراست . من یک شاگردی داشتم که صدای بسیار خوبی داشت و وقتی تلاوت می کرد لذت می بردم ولی چون علاقه نداشت هم قرآن خواندن را ترک کرد و هم بعدها به بیراهه کشیده شد. اما شاگردانی هم داشتم که علاقمند بودند ولی ازاستعداد خوبی برخودار نبودند و اگرچه تا به حال موفق به کسب مقام در مسابقات نشده اند ولی با عنایت خدا قراء خوش خوانی هستند ، لذا علاقمندی و یا ایجاد علاقه در افراد به نظر من حرف اول را می زند.

* یعنی مسابقه دادن اینقدر سخت است ؟
- خیلی سخت است ، وقتی که نوبت  تلاوت شما که می رسد کافی است یک لحظه این تصور را بکنی که الان چند داور بین  المللی در حال کارشناسی تلاوت شما هستند اینجاست که اگر اعتما د به نفس نداشته باشی استرس فورا کار خودش را می کند و تمام ، لذا قاری قرآن باید در درجه اول از اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشد ، جسارت داشته باشد و مهمتر اینکه فکر بکند که برای خودش و برای دل خودش می خواند و توجهی به اطرافیان خود نداشته باشد .

* این اعتماد به نفس را چگونه می توان به دست آورد؟
- من خودم به شخصه قبل از آغاز تلاوت متوسل می شوم به خانم فاطمه زهرا(س) بعد یک سوره کوثر می خوانم و سپس " اعوذ بالله ..." را می گویم .

* تاکنون چند بار در حلقه های قرآنی مسجدالحرام شرکت کرده اید ؟
- این حلقه ها یک هفته بیشتر نیست و چون  تاکنون 2 بار در موسم حج تمتع حضور داشته ام لذا در هر دو بار موفق به تلاوت شده ام .
من سال 84 که دومین سفرم بود 3 بار موفق به تلاوت شدم و استقبال به حدی بود که برخی مخاطبان غیر ایرانی هم که تحت تاثیر کلام خدا قرار گرفته بودند به ما مراجعه می کردند و برای شفای مریض هایشان  از ما تبرکی طلب می کردند. از خاطرات تاثیرگذار روی خودم در آن شب های زیبا این بود که پی به ارزش اینگونه کارهای فرهنگی بردم و من هم تحت تاثیراین ارادت به وحی خدا ، همه مریضان را از جان ودل دعا کردم.

* مکان تلاوت قرآن برای یک قاری تا چه اندازه اهمیت دارد ؟
- خیلی اهمیت دارد . قاعدتا  باید هم فرق کند . تصورش را بکنید یک وقت است که در مسجد الحرام که محل نزول قرآن است تلاوت کنید یا همینطور مسجد النبی اما یک وقت هم است که در مسجد محل تلاوت کنید. طبیعی است وقتی که قاری قرآن در مسجد الحرام و یا مسجدالنبی تلاوت می کند این احساس را دارد که  در محضر رسول الله می خواند.

* کدامیک از مقامات قرآنی را بیشتر دوست دارید؟
- من خودم از "بیات" و "رست" خیلی خوشم می آید و این دو مقام را خیلی دوست دارم ولی درقرائت از همه مقامات استفاده می کنم .

* برای مقامات هم استاد جداگانه ای داشته اید ؟
- درصد بالایی از این مقامات را به صورت تجربی یاد گرفته ام اما برای تکمیل یافته هایم نزد استاد فاطمی در مشهد مقدس تلمذ کرده ام .

* چند سبک قرائت را فرا گرفته اید ؟
- در  ابتدای کار از عبدالباسط تقلید می کردم ولی الان اعتقادی به این شیوه ندارم و فکر می کنم که اگر قاری از عهده اش برنیاید هم تلاوتش برای مخاطب مصنوعی جلوه خواهد کرد و هم اینکه در دراز مدت به خودش ضربه خواهد زد.

* جایی شاغل هستید؟
- بنده عضو سپاه هستم  و چند سال هم در نیشابور مسئولیت دارالقران سپاه را برعهده داشتم.

* ارتباطتان با خانواده شهدا چگونه است ؟
- خیلی خوب ، من عاشق شهدا هستم . یادواره هایی دعوت شده ام و تلاوت کرده ام و خیلی لذت برده ام البته نه از صدای خودم بلکه از اینکه توفیق قرائت قرآن در چنین مکان های پرازمعنویت نصیبم می شود لذت می برم .

* برای توسعه فرهگ قرآنی در میان جوانان چه توصیه ای به مسئولان کشور می توانید داشته باشید؟
- اینکه توسعه و انتشار رفتار انس با قرآن در میان جوانان همت و مدیریت صحیح مسئولان فرهنگی کشور را می طلبد شکی در آن نیست زیرا بالاخره هزینه براست اما هزینه آن حتی به 10 درصد هزینه ای که برای ورزش در کشور می شود ، نمی رسد.
وانگهی اگر مدیران کشورمان این مقدار هزینه برای چنین کار مهمی بگذارند خواهند دید که حتی ورزشکاران هم قرآنی هم خواهند شد در عین حال  ضرری هم به بودجه ورزشی کشور وارد نخواهد شد.
مثلا ادارات را ملزم کنید که حتما بخشی از بودجه خود را اختصاص به توسعه فرهنگ قرآنی کنند مثلا مسابقات قرآنی بگذارند و افراد را به بهانه های قرآنی حتی با خانواده به اردو بفرستند  و یک قاری ممتاز را هم با آن ها همراه کنند ، خواهید دید که دقیقا به همین راحتی جامعه ما قرآنی و اسلامی می شود و مصون از خطا .
بنده واقعا فرهنگ بر جامعه را نگران کننده می بینم ، واقعا جوانانمان در خطر هستند و مسئولان بایدبه فکر باشند .

* توجه مسئولان فرهنگی به قاریان را چگونه ارزیابی می کنید؟
- نمی خواستم پاسخ این سوال را بدهم ولی ظاهرا به خاطر قاریان دیگر مجبورم اشاره ای داشته باشم به مشکلات قراء و آن اینکه قاریان هم مثل خیلی قهرمانان  دیگر در رشته های مختلف اگر دغدغه مسکن ، یا ادامه تحصیل و یا غیره داشته باشند نمی توانند خوب کار کنند لذا رسیدگی به امور زندگی و معیشتی آن ها اعم از اشتغال و بیمه از ضروریات توسعه فرهنگ قرآنی است همانطور که این قاعده در ورزش و امثالهم با دقت رعایت می شود .لذا من از مسئولان فرهنگی کشور بویژه شخص رئیس جمهورکه شخصی مکتبی هستند عاجزانه تقاضا می کنم که مقداری توجه شان را به قهرمانان قرآنی بیشتر کنند.مثلا یک قاری بین المللی که برای کشورمان رتبه کسب می کند اگر ارزشمند تر از یک نخبه دارای مقام در مسابقات خوارزمی نباشد بی شک کمتر نیست ، ولی ما می بینیم برای اینگونه افتخار آفرینان وام مسکن و چیزهای دیگری تعلق می گیرد اما...

* یک سوال پزشکی و آخرین سوال اینکه ، به چه ورزشی علاقمند هستید و توصیه شما برای کسانی که به رغم رعایت فنون نفس گیری در تلاوت قرآن نفس کم می آورند چیست؟
- رشته ورزشی مورد علاقه من ورزش شناست و معتقدم این ورزش از ابعاد زیادی آثار بسیار مثبت در فرم دادن بدن و حتی در تقویت تنفس افراد دارد.
اما درخصوص بخش دوم سوالتان  باید عرض کنم که یک مقدار پرهیز غذایی و امتناع از خوردن غذاهای محرک و آلرژی زا و همچنین امتناع از خوردن برخی میوه های محرک زا از قبیل کیوی ، انگور و بویژه خربزه که برای صدا سم است می تواند در تقویت و حفظ صدا و سلامت حنجره کمک کند اما در مقابل خوردن سیب و انجیر فوق العاده عالی است و گلابی نیز  برا ی صدا و حنجره خیلی خوب تشخیص داده شده است و جدای از این ها نحوه حبس هواست که به نظر من بهترین روش نفس گیری ازطریق دهان و سپس مدیریت بر خرج کردن آن در ادای حروف است.


رحیم چوخاچی زاده مقدم

خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج - مدینه منوره


| شناسه مطلب: 15955







نظرات کاربران