ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان
با نزدیک شدن به نیمه شعبان سالروز میلاد مسعود حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف ، شور و نشاط مردم به ویژه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی افزایش یافته است و همه خود را برای مشارکت گسترده و برگزاری باشکوه جشن های نیمه شعبان آماده می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نیمه شعبان در اذهان شیعیان و محبان اهل بیت (ع) به عنوان روز میلاد نجات بخش موعود حضرت مهدی (عج ) معنا و مفهوم یافته است ؛ روز میلاد بزرگ مردی که انسانیت ؛ ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت برای پای بوس قدمش لحظه شماری می کند .
نیمه شعبان اگر چه شرافتش را وامدار مولود خجسته ای است که در این روززمین را با قدوم خود متبرک ساخته است ؛ اما همه عظمت آن در این خلاصه نشده و در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است.
در روایاتی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده فضیلت های بسیاری برای عبادت و راز نیاز در شب و روز خجسته نیمه شعبان بر شمرده شده است و این خود تمثیل زیبایی از این موضوع است که برای رسیدن به صبح وصال موعود بایدشب وصل با خدا را پشت سرگذاشت .
در روایات به شب نیمه شعبان و فضیلت عبادت در آن بسیار سفارش شده به گونه ای که حتی آن را هم پایه شب قدر شمرده اند .
حضرت علی (ع)درروایتی درفضیلت شب نیمه شعبان چنین می فرماید:درشگفتم ازکسی که چهارشب از سال را به بیهودگی بگذراند؛ شب عیدفطر؛شب عیدقربان ؛ شب نیمه شعبان و اولین شب از ماه رجب .
از امام صادق (ع) نیز روایت شده که پدر بزرگوارشان در پاسخ کسی که ازفضیلت شب نیمه شعبان از ایشان پرسیده بود؛ فرمودند: این شب برترین شبها بعد از شب قدر است ؛ خداوند در این شب فضلش را بربندگان جاری می سازد و ازمنت خود گناهان آنان را می بخشد؛ پس تلاش کنید که در این شب به خدا نزدیک شوید .
همانا این شب ؛ شبی است که خداوند به وجود خود سوگند یاد کرده که در آن درخواست کننده ای را؛ مادام که درخواست گناه نداشته باشد؛ از درگاه خود نراند .
اما شرافت این شب خجسته ؛ علاوه بر همه آنچه که بیان شد؛ به اعتبار مولود مبارکی است که در این شب قدم به عرصه خاک نهاده است ؛ وجود مقدسی که سالهاپیش از تولدش مژده میلاد او به مسلمانان داده شده بود و شاید همه عظمت این شب و تکریم و بزرگداشتی که در کلمات معصومان (ع) از آن شده است به خاطر وجود همین مولود مبارک باشد .
مطابق روایتهای بسیاری که شیعه و اهل سنت آنها را نقل کرده اند میلاد خجسته امام عصر (ع)؛ در شب نیمه شعبان سال 255 ه ق در شهر سامرا واقع شده و باعث مزید فضیلت این شب مبارک شده است.
اسامی مقدس حضرت مهدی (ع) در کتب مذهبی اهل ادیان به صورتهای مختلفی آمده است اما اسامی مقدسی چون صاحب ؛ قائم ؛ قاطع ؛ منصور و بقیه الله که در کتب مذهبی ملل مختلف آمده ؛ از القاب خاص وجود مقدس حضرت حجت بن الحسن العسگری (عج ) است که در بیشتر روایات اسلامی ؛ به آنها تصریح شده و ائمه معصومین (ع) در اکثر روایات ؛ از آن حضرت به عنوان صاحب ؛ قائم و بقیه الله یاد کرده اند .
نام مشهور مادر حضرت مهدی (عج ) نرجس نرگس و نام پدر بزرگوار ایشان امام حسن عسگری (ع) است .پنج سال از زندگانی آن حضرت در حیات پدر بزرگوارش امام حسن عسگری (ع) گذشت .
امام حسن عسگری (ع) چند روز پیش از وفات ؛ به دوستان خود؛ در مجلسی که چهل تن از یاران وفادارش حضور داشتند و از جمله آنان محمد بن عثمان و معاویه بن حکیم و محمد بن ایوب بودند؛ چنین فرمود: او بعد از من صاحب و خلیفه شماست ؛ او قائمی است ؛ که گردنها منتظرانه ؛ به سوی او کشیده می شود؛هنگامی که زمین از ستم و ناروا پر شد؛ خروج می کند و زمین را از قسط وعدل سرشار می سازد .
غیبت صغری آن حضرت از سال 260 هجری قمری تا سال 329 هجری قمری به طول انجامید و امام مهدی (ع) در این مدت با بعضی از یاران نزدیک خود به طورمستقیم تماس می گرفت و به آنان توصیه می فرمود که مشاهدات خود را در میان مردم تبلیغ کنند و سفارش می کرد که مکان و سایر خصوصیاتی را که راه وصول به سوی او را برای مقامات دولتی آسان می ساخت ؛ پنهان دارند .
آن حضرت به مسائل گوناگون مردم از طریق وکیلان و سفیران خود؛ که مورد اعتماد او بودند پاسخ می داد و فقط با کسانی که اخلاصشان محرز و مورد اطمینان کامل بودند و راز را افشا نمی کردند؛ تماس می گرفت .
وظایف نواب آن حضرت ؛ علاوه بر رسیدگی به امور مالی ؛ گرفتن سوالات و رساندن آن به امام و رساندن پاسخ امام به مردم بود .
نواب چهارگانه آن حضرت که به هنگام غیبتش دارای وکالت خاصه بودند عبارتنداز عثمان بن سعید العمری مدت نیابت پنج سال ؛ محمد بن عثمان العمری مدت
نیابت حدود چهل سال ؛ حسین بن روح نوبختی ؛ مدت نیابت حدود 21 و علی بن محمد سمری مدت نیابت سه سال .
با پایان زندگی این چهار نفر؛ دوران غیبت صغری در سال 329 هجری به پایان رسید و سپس دوران غیبت کبری آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد
از آن هنگام تاکنون انسانهای بسیاری پا به عرصه هستی گذاشته و با عقاید وباورهای متفاوت منتظر ظهور منجی بوده اند تا روزی عدل و داد را در زمین برقرار کند .
با سیری کوتاه در افکار و عقاید ملل مختلف جهان از جمله مصر باستان ؛ هند؛چین ؛ ایران و یونان و نگرش به افسانه های دیگر اقوام مختلف بشری ؛ این حقیقت را به خوبی روشن و مسلم می سازد که همه اقوام مختلف جهان با آن همه اختلاف آرا؛ عقاید و اندیشه های متضادی که با یکدیگر دارند؛ در انتظارمصلح موعود جهانی ؛ بسر می برند .
نیمه شعبان روز شادی مظلومان جهان ؛ فرخنده زادروز میلاد خورشید آل محمد (ص )؛ یگانه منجی عالم بشریت ؛حضرت مهدی صاحب الزمان (عج ) است که تلالو آن تنها حق و حقیقت است و زندگانی بخش تمامی واماندگان زمین .در جای جای این کره خاکی عاشقان دل خسته بی تاب تر از همیشه در تکاپوی استقبال از میهمانی مسیحا نفس و آسمانی ؛ نقل لبخند تقسیم می کنند . پیچک ها دستان سبز خود را رو به آسمان گرفته ؛ گلهای امید رقص کنان مژده آمدن بهار را به باغ زمین نوید می دهند و مریدان کویش با گلواژه های نوردر مدح قدومش ترانه عشق می سرایند .
همه مشتاق دیدار گوهری هستند که در دل صدفی سرشار از روشنی و نور؛ ازدیده ها پنهان شده تا روزی جهانی را از ظلمت و تاریکی برهاند .
او مسافری است بس عزیز که ره آوردش کوله باری از حقیقت ؛ عشق ؛ عدالت ومهربانی است و با آمدنش هر آنچه زشتی و پلیدی است از صفحه روزگار محو می
سال های سال است که مظلومان زمین با پاشیدن بذر دعا در باغچه دلهای پریشان و تبدارشان و به امید احقاق حق در ساحل امن وجودش ؛ آمدنش را به انتظار نشسته اند .
او راز بزرگ تجلی و سر اکبری است که از اوان کودکی از نظرها پنهان شد وجهانی را در انتظاری عظیم و طاقت فرسا گذارد .