مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟ مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟

مراد امام سجاد از بیان جمله «انا ابن خیرتین» چه بود؟

حجت الاسلام والمسلمین اویسی با بیان روایتی از امام باقر(ع)، گفت: مراد امام سجاد(ع) از بیان جمله «انا ابن خیریتن» را تولد از دو برگزیده عرب یعنی هاشم و برگزیده غیرعرب یعنی فارس است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حجت الاسلام والمسلمين اويسي در جلسه توجيهي روحانيان و مداحان كاروان هاي زيارتي عتبات عاليات گفت: مراد امام سجاد(ع) از بيان جمله «انا ابن خيريتن» را تولد از دو برگزيده عرب يعني هاشم و برگزيده غيرعرب يعني فارس است.
وي افزود: بنا به روايتي از امام محمد باقر(ع)، على بن الحسين(ع) را از آن رو «ابن الخيرتين»(فرزند دو سلسله برگزيده) مى گويند كه پدر گرامي شان امام حسين(ع) از برگزيده عرب يعني هاشم و مادر بزرگوارش شهربانو برگزيده غيرعرب يعني از فارس است.
حضرت علي بن حسين(ع) ملقب به «زين العابدين» و «سيد السجادين» در پنجم شعبان سال 38 هجري در مدينه به دنيا آمد. مادر گرامي ايشان شهربانو دختر يزدْگِرد (آخرين پادشاه ساسانى) است. در مورد شهربانو مطالب گوناگوني گفته شده است اما در الكافى به نقل از جابر و او از امام باقر(ع) آمده كه حضرت فرمود: «هنگامى كه دختر يزدگِرد را بر عُمَر، وارد كردند، دوشيزگان مدينه براى تماشايش آمدند و مسجد [پيامبر(ص)] از نور ورودش روشن شد. چون عمر بر او نگريست، [آن بانو ]صورت خود را پوشاند و گفت: اُف به روزگار هرمز باد! عمر گفت: آيا به من دشنام مى دهد؟ و قصد [تنبيه] او را كرد. اميرمؤمنان، على(ع) به او فرمود: تو چنين حقّى ندارى. او را در گزينش مردى از مسلمانان، آزاد بگذار و او را سهم غنيمتىِ همان مردى قرار ده كه برگزيده است. آن دختر آمد تا دستش را بر سر حسين(ع) گذاشت. اميرمؤمنان، على(ع) به او فرمود: نام تو چيست؟ گفت: جهانشاه. اميرمؤمنان(ع) به او فرمود: بلكه شهربانو. سپس به حسين(ع) فرمود: اى ابوعبدالله! همانا او برايت بهترينِ زمينيان را به دنيا مى آورد. او على بن الحسين (امام زين العابدين(ع را به دنيا آورد. از اين رو به على بن الحسين(ع) فرزند دو سلسله برگزيده مى گفتند: برگزيده عرب، هاشم و برگزيده غير عرب، فارس».
امام سجاد (ع) چهارمين امام شيعه دوران رشد خود را در عهد امامت امام مجتبي(ع) و پدر خود حسين بن علي(ع) سپري كرد. در كربلا حاضر شد، اما به دليل بيماري نتوانست در جنگ شركت كند. پس از آن قريب 34 سال (تا سال ۹۴ قمري) رهبري شيعيان را بر عهده داشت. اين دوره، دوره اي سخت بود و شيعيان به شدت تحت فشار امويان قرار داشتند. آن حضرت از راه هاي گوناگون توانست شيعيان خالص را در اطراف خويش گرد آورد و راه را براي فرزندش امام باقر (ع) باز كند.
از مهم ترين يادگارهاي امام سجاد (ع) دعاهاي آن حضرت است كه مشحون از مفاهيم عالي اخلاقي و عبادي و سياسي است. مجموعه اين دعاها به صورت كتاب بسيار نفيسي به نام «صحيفه كامله سجاديه» درآمده است. و رساله اي هم از آن حضرت به جا مانده كه به نام «رساله حقوق» معروف است.
ابوالحسن و ابومحمد از كنيه هاي مشهور امام سجاد(ع) است و القاب مشهوره آن حضرت: زين العابدين و سيدالساجدين و العابدين و زكى و امين و سجّاد و ذوالثّفنات و نـقـش نـگـيـن آن جناب به روايت حضرت صادق(ع) «اَلْحَمْدُللّهِ الْعَلِىّ» بوده و به روايت امام محمد باقر(ع) «اَلْعِزَّةُ لِلِّه» و به روايت حضرت ابوالحسن موسى كاظم(ع)، «خَزِىَ وَ شَقِىَّ قاتِلُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلىِ(ع)» بوده است.
امام باقر(ع) در مورد علت ملقّب شدن پدر بزرگوارش به لقب (سجاد) مى فرمايد: او را سـجـاد نـاميدند، چون: هيچگاه نعمتى را به ياد نمى آورد مگر آن كه سجده مى كرد؛ هيچ وقت آيـه اى از قـرآن را كـه سجده (واجب يا مستحب) داشت نمى خواند مگر آن كه سجده مى كرد؛ خداوند هـيـچـگـاه بـدى و ناگوارى را از او دفع نكرد مگر آن كه سجده كرد، هيچ زمان از نماز واجب فارغ نـشـد مـگـر آنـ كـه سـجده كرد، هيچگاه بين دو نفر را اصلاح نكرد مگر آن كه سجده كرد، (بر اثر فـزونـى ايـن سـجـده هـا) آثـار سـجـده در تـمـامـى مـواضـع سـجـود آن حـضـرت نـمـايـان بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران