شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا

شب‌های قدر و آرزوی زیارت خانه خدا

خداوندا! امسال و هر سال، تا وقتی مرا زنده می داری، حج خانه خودت را روزی ام کن; آنهم در آسانی و تندرستی و وسعت روزی از سوی خودت. و جایم را در آن جایگاه های ارزشمند و حرم های شریف خالی مگذار و از زیارت قبر پیامبرت محرومم مکن.

پايگاه اطلاع رساني حج: آنچه در اين مختصر مورد توجه قرار گرفته، « جايگاه حج ، و #زيارت_خانه_كعبه در ادعيه و زيارات بويژه در شبهاي قدر ماه مبارك رمضان » است. دقت در دعاهايي كه در ماه رمضان و شب هاي قدر وارد شده، اين واقعيت را نشان مي دهد كه حج و #زيارت_خانه_خدا، از خواسته هاي مهم پيشوايان معصوم ما بوده كه از رهگذر دعا از خود به يادگار گذاشته اند. اكنون تنها به اشاره اي در اين زمينه بسنده مي كنيم:
دعاهاي متعددي در شب قدر وارد شده و در ميان خواسته هاي اين شب، كه شب تقدير انسان ها است، #حج_خانه_خدا برجسته است.
خداوندا! امسال و هر سال، تا وقتي مرا زنده مي داري، #حج_خانه_خودت را روزي ام كن; آنهم در آساني و تندرستي و وسعت روزي از سوي خودت. و جايم را در آن جايگاه هاي ارزشمند و حرم هاي شريف خالي مگذار و از زيارت قبر پيامبرت محرومم مكن
امام جعفر صادق(عليه السلام) در وصيت به فرزندش، بهره گيري از ماه مبارك رمضان و شب قدر را گوشزد مي كند و يادآور مي شود كه در اين ماه و در شب قدر روزي انسان تقسيم مي شود، زمان مرگ انسان معين مي گردد و #كاروان_هاي_حج كه به سوي خدا سفر مي كنند، مقرّر مي شوند.
در روايتي ديگر از امام صادق(عليه السلام) در اين باره نقل شده كه مقدّرات شب قدر غير قابل تغييراست، اگر كسي به عنوان #زائر_بيت_الله_الحرام معين گردد، لاجرم به اين سفر خواهد رفت حتي اگر فقير و بيمار باشد و اگر كسي به عنوان مسافر حق مقدر نشد، توان انجام حج را نخواهد داشت حتي اگر تندرست و ثروتمند باشد.
غير از دعاهاي شب ها و روزهاي ماه مبارك رمضان ـ كه زيارت خانه خدا در آن ها درخواست شده ـ دعاي روز عيد فطر است. در دعاي اين روز، كه پس از نماز عيد خوانده مي شود، بار ديگر #حج_خانه_خدا آرزو شده است.
امام صادق(عليه السلام)از اميرمؤمنان، علي(عليه السلام) نقل كرده كه آن حضرت، دعايي را كه بعد از نماز عيد فطر در حال سجده خوانده مي شود، پس از صلوات برمحمد و آل محمد، چند خواسته آمده، كه نخستين آن ها پذيرش ماه رمضان و اعمال و عبادات اين ماه، سپس ميهمان كردن در #خانه_خدا، بخشش گناهان و مشمول رحمت خدا قرار دادن است.
مروري دوباره بر دعاهايي كه در آن ها حجّ خانه خدا از خداوند سبحان درخواست شده، نشان مي دهد كه يكي از درخواست هاي حتمي در اوقات و لحظات ماه مبارك رمضان، توفيق #زيارت_خانه_خداست; خواسته اي كه در كنار خواسته هاي ديگر، تكرار شده است.
روشن است كه آمرزش گناهان، بزرگترين آرزوي بندگان خدا مي باشد و بهترين فرصت براي برآورده شدن اين آرزو، شب هاي قدر است. در روايات ما نقل شده كه اگر انسان در شب قدر آمرزيده نشد، پس از آن آمرزيده نمي شود، مگر آن كه در روز عرفه در #سرزمين_عرفات حضور يابد و مشمول رحمت و مغفرت الهي شود.
طبيعي است چون انسان براي رسيدن به اين خواسته بهترين فرصت ها را انتظار مي كشد، در خواست #حج_خانه_خدا و قهراً حضور در عرفات در روز عرفه، معنا و مفهوم خود را پيدا مي كند تا اگر احياناً در شب قدر آمرزيده نشد، بتواند از فرصت نهايي روز عرفه نيز استفاده كند، هرچند سفر خانه خدا حكمت هاي فراوان فردي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي دارد كه هركدام به تنهايي كافي است كه هر مسلماني آرزوي آن را داشته باشد و در مظانّ اجابت دعا از خداوند سبحان طلب نمايد.
حال كه پس از يكسال دوري از حضور ايرانيان در سرزمين وحي با تدبير بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت اين خواسته و آرزوي تمامي مشتاقان زيارت بيت الله الحرام برآورده شده است از خداوند متعال ميخواهيم كه به حق اين شبهاي ماه مبارك رمضان روزي ما را «#حج_خانه_خودش» قرار دهد.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَام ...
محمدعلي رشادي


| شناسه مطلب: 68770




حج تمتع ياداشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران