مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان

مطالبات زائران و گوش شنوای مسئولان

درحالیکه حدود یک چهارم زایران کشورمان پس از انجام حجی مطلوب به کشور بازگشته اند و عملیات بازگشت زایران نیز طبق برنامه ریزی ها روان و عادی درحال انجام است ؛ مسئولان ارشد حوزه حج و زیارت برای اطمینان خاطر بیشتر همچنان با حضور در مکه مکرمه ؛ نظارت بر روند امور را برعهده دارند.

حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر و آقاي حميد محمدي معاون وزير و رييس سازمان حج و زيارت كه از روزهاي نخست آغاز عمليات حج در سرزمين وحي بسر مي برند و لحظه به لحظه امور حجاج كشورمان را پيگيري مي كنند ؛ اين روزها با پايان مناسك حج و آغاز بازگشت زايران ؛ همچنان درصدد بررسي مسائل و مشكلات احتمالي و رفع آن هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ؛ حجت الاسلام قاضي عسكر و آقاي محمدي روز يكشنبه در ادامه بازديدهاي روزانه خود از كاروان هاي زايران كشورمان در مكه مكرمه ؛ به صورت سرزده به هتل " كنزي الجوار " كه هم اكنون بيش از 1200 زاير ايراني را در خود جاي داده است ؛ رفتند تا در فضايي گرم و صميمي پاي صحبت هاي زايران كشورمان بنشينند.
يكي ازنكاتي كه بارها از زبان مسئولان حوزه حج و زيارت و بويژه حجت الاسلام قاضي عسكر سرپرست زايران كشورمان مطرح شده است ؛ تلاش همه عوامل ستاد و اجرايي و بعثه مقام معظم رهبري براي رسيدگي مطلوب تر به زايران كشورمان است و طبيعي است مديريت 86 هزار و 300 زاير با سلايق و سنين و مطالبات و درخواست هاي مختلف ؛ كاري سخت و پيچيده و درعين حال شيرين و لذت بخش است .
سخت و پيچيده به اين دليل كه به گفته آقاي قاضي عسكر مديريت حج يك مديريت مشاركتي ، بحران و پيچيده است و شيرين و لذت بخش از اينكه همه تلاش ها معطوف به لبخند رضايت افرادي مي شود كه مهمان دعوت شده خداوند متعال هستند و چه لذتي بالاتر از خدمت به ضيوف الرحمن .
يكي ازعرصه هاي مهم خدمتگزاري به زايران در حوزه پزشكي و درمان است و باتوجه به اينكه امسال بيش از دوهزار حاجي بالاي 80 سال به حج مشرف شده اند ؛ طبيعي است كه نظارت ها مي بايست بيشتر و دقيق تر باشد تا زايران با كمترين مشكل روبرو شوند.
هرچند امسال بالغ بر 570 نفر تيم پزشكي شامل ؛ پزشك عمومي ؛ پزشك متخصص ؛ پزشك زنان ؛ متخصصين آزمايشگاه و داروخانه و .... درخدمت زايران هستند اما به نظر مي رسد زايران كشورمان انتظارات بيشتري از خدمتگزاران خود در اين حوزه دارند.
بخش عمده اي از مطالبات زايران كشورمان در هتل "‌كنزي الجوار "‌ كه از استانهاي تهران ؛ خراسان رضوي و كرمان هستند ؛ به دريافت خدمات پزشكي معطوف بود و بسياري ارايه خدمات بهتر و مطلوب تر پزشكي را خواستار بودند.
امسال با هماهنگي و پيگيري هاي انجام شده ؛ حدود 60 تن انواع دارو و وسائل و تجهيزات پزشكي به سرزمين وحي ارسال شد ؛ اما با اينحال برخي از زايران در آنچه كه تجويز داروي اندك از سوي پزشكان مطرح كردند ؛ گلايه مند بودند.
حجت الاسلام قاضي عسكر و آقاي محمدي رييس سازمان حج و زيارت در اين بازديد در ديدارهاي چهره به چهره ؛ پاي صحبت زايران نشستند ؛ به برخي از انتقادات زايران پاسخ دادند و برخي موارد را نيز دستور پيگيري دادند.
هرچند ويروس سرماخوردگي براي كسانيكه به حج مشرف شده اند ؛ تقريبا يك بيماري عادي است و پزشكان از طرق مختلف دستورهاي بهداشتي را براي جلوگيري و پيشگيري مطرح كرده اند ؛ اما به نظرمي رسد زائران ‌انتظارات بيشتري از مسئولان مربوطه دراين حوزه داشتند .
پس از طرح مسائل و مشكلات درماني كه با پاسخ هاي نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج كشورمان تقريبا بسياري از زايران قانع شدند ؛ پيشنهادات متنوع در باره مسائل مختلف از سوي برخي زايران مطرح شد.
جعفري ثمري اقوام " از زايران استان تهران با ابراز رضايت از بازگشايي دوباره مسير حج و تقدير و تشكر از زحمات دست اندركاران اين امر ؛ به حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت : پيشنهاد مي كنم هر فرزندي را كه از هم اكنون متولد مي شود يك حساب حج براي او بازكنند و در واقع افراد از بدو تولد در نوبت حج قرار گيرند.
آقاي قاضي عسكردرپاسخ به پيشنهاد يكي از زايران كه از افزايش جمعيت زايران كشورمان به دليل فشردگي و ازدحام جمعيت در هتل ها و چادرهاي سرزمين منا و عرفات گلايه مند بود ؛ گفت : باتوجه به ثبت نام و انتظار بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر ؛ پيش بيني مي شود ؛ اعزام همه افرادي كه در سالهاي قبل ثبت نام كرده اند ؛ نزديك به 16 سال طول بكشد و چنانچه اين سهميه به هر دليل كاهش يابد ؛ مدت زمان انتظار به حج طولاني تر خواهد شد و اين درحالي است كه مردم بي صبرانه مشتاق انجام اين سفر در اولين فرصت ممكن هستند .
" محمد زاده يزدان پرست " از زايران اعزامي از استان خراسان رضوي درخواستي از نوع كسب معارف و آشنايي با تاريخ اسلام داشت و از سرپرست زايران كشورمان درخواست كرد تا در جلسات كاروان ها بيشتر با زايران درباره مسائل حج و تاريخ اسلام و اماكن مقدسه در مكه و مدينه جلسات توجيهي داشته باشند.
درخواست اين زايران كشورمان ؛ بيانگر سطح بينش آندسته از زايراني است كه تشنه كسب معارف اهل بيت و حقايق دين مبين اسلام است و نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت از او خواست تا درخواست هاي خود را براي پيگيري دقيق تر و بهتر مكتوب نمايد.
برخي از زايران نيز پرسش هايي درباره هزينه سفر حج و سود بانكي و... مطرح كردند كه نماينده ولي فقيه در جواب گفت : همانگونه كه مقام معظم رهبري تاكيد كرده اند در بحث حج تمتع ؛ انتفاع مطرح نيست و همه تلاش ها دريافت هزينه تمام شده از زايران است.
وي گفت : حتي پس ازعمليات حج ؛ كارگروه هاي تخصصي ؛ نسبت به هزينه هاي دريافت شده از سوي زايران بررسي لازم را انجام مي دهند و چنانچه حقي از زايري ضايع شده باشد ؛ حتما مبالغ اضافه و يا جبران هزينه ها به حساب زايران برگردانده خواهد شد .
سرپرست حجاج كشورمان درعين حال گفت يكسري از مسائل و مشكلاتي كه زايران درباره فضاي اسكان در ايام تشريق در سرزمين منا و عرفات مطرح مي كنند و يا سرانه هر زاير در هتل ها ؛ مسائلي است كه از سوي كشور ميزبان به عنوان مقررات اعلام شده است و اميدواريم در مذاكرات سالهاي آتي ؛ شرايط بهتري فراهم شود.
زاير ديگري از ميان جمعيت خود را به آقاي قاضي عسكر رساند و از راه اندازي سفر عمره سئوال كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ؛ برقراري عمره را منوط به انجام توافقات دوكشور در حج تمتع و تصميم گيري درمذاكرات آتي دانست و ابراز اميدواري كرد حج امسال زمينه عمره را نيز فراهم كرده باشد.
سرپرست زايران كشورمان در پاسخ به برخي مطالبات و انتظارات زايران از خدمتگزاران خود در حوزه حج و زيارت گفت كه كميته هاي كارشناسي پيشنهادات مكتوب زايران را در كارگروههاي تخصصي بررسي مي كنند و انتظار داريم زايران پيشنهادات خود را براي برگزاري حجي مطلوب به صورت مكتوب براي خدمتگزاران خود ارسال نمايند.
" ناصر كاظمي " از زايران استان تهران نيز طرح مكتوبي را با عنوان " هزارنكته طلايي حج 96 "‌ تقديم نماينده ولي فقيه كرد و ايشان اين طرح را براي بررسي بيشتري به مشاور خويش ارجاع داد.
اما همه اين ديدار به طرح انتظارات و مطالبات زايران سپري نشد ؛ بسياري از زايران نيز از برقراري حج امسال به عنوان يك اقدام مهم ياد كرده و گفتند برخي كاستي ها كه طبيعي هم هست ؛ باعث نخواهد شد قدردان زحمات خدمتگزاران ضيوف الرحمن در دو مجموعه بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت نباشند.
علي احمد صفايي از زايران استان تهران كه 70 سال از عمر او سپري شده بود ؛ با صداي بلند در بين جمعيت گفت : من نمي توانم حال معنوي خويش را توصيف كنم . خداوند ما را خيلي دوست داشته كه به اين سفر دعوت كرده است .
وي گفت : براي همگان واضح است كه امسال اگر پيگيري هاي نماينده ولي فقيه نبود ؛ حج انجام نمي شد و ما ممنون زحمات عزيزان حوزه حج و زيارت هستيم.
خانم رفيعي از زايران استان خراسان رضوي شهرستان مشهد نيز برخي انتظارات زايران در ايام تشريق را مطرح كرد و در عين حال گفت : "‌ 14 سال چشم انتظار اين سفر بودم و امروز از اينكه موفق به انجام حجي مطلوب شدم ؛ بسيار خرسندم"
برنامه بازديد كه حدود 2 ساعت به طول انجاميد ؛ به پايان رسيده بود و حالا نوبت درخواست شماري از بانوان زاير بود كه در لابي هتل حضور داشتند.
آنها ضمن تقدير و تشكر از زحمات همه خدمتگزاران حج ؛ از نماينده ولي فقيه درخواستي را مطرح كردند كه اكثر زايران در ديد و بازديدهاي مسئولان مطرح مي كنند ؛‌ ديدار با مقام معظم رهبري .
سخن آخرآنكه به نظر نگارنده ؛ بسياري از پيشنهادات و گلايه مندي ها ناشي از عدم اطلاع رساني درست مسائل حوزه حج به زايران است و به نظر مي رسد متوليان حوزه آموزش مي بايست از ماهها قبل از اعزام زايران ؛ آنان را با فضاي حج به لحاظ مسائل و مشكلاتي كه همه حجاج از همه كشورها با آنها مواجه هستند ؛ اشنا نمايند تا انتظارات و مطالبات در چارچوب مقدورات و امكانات كشور ميزبان قابل طرح باشد.


| شناسه مطلب: 70488




مكه قاضي عسكر حج



نظرات کاربران