دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال
دردیدار با مراجع عظام تقلید درقم مطرح شد؛

تقدیراز تلاش های صورت گرفته برای مدیریت حج امسال

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت با مراجع عظام تقلید درقم دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر و آقاي حميد محمدي رئيس سازمان حج و زيارت روز گذشته (پنج شنبه) در سفر به قم با تعدادي از مراجع عظام تقليد و علماي اين شهر به صورت جداگانه ديدار و از برنامه با شكوه حجّ امسال گزارشي ارائه كردند.
ديداربا آيات عظام مكارم شيرازي، شبيري زنجاني ، نوري همداني، وحيد خراساني ، صافي گلپايگاني و سبحاني از جمله برنامه‌هاي سرپرست حجاج ايراني و رئيس سازمان حج و زيارت درسفر يك روزه به قم بود.
دراين سفرهمچنين سرپرست حجاج ايراني و رئيس سازمان حج و زيارت با حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد شهرستاني نماينده آيت الله العظمي سيستاني در ايران نيز ديدار و گفتگو كردند.
دراين ديدارها مراجع عظام تقليد از برگزاري حج عزتمندانه همراه با امنيت و آرامش زائران ايراني ابراز خرسندي و از تلاش هاي صورت گرفته براي مديريت حج 96 تقدير كردند و اظهار داشتند زائران از نحوه برگزاري حج امسال راضي بودند.
مراجع عظام تقليد ضمن دعا براي توفيقات بيشتر دست اندركاران حج كشور از زحمات و خدمات حجت الإسلام و المسلمين قاضي عسكرنماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني وآقاي محمدي رئيس سازمان حج وزيارت وهمكاران شان، قدرداني كردند.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي در ديدارسرپرست حجاج ايراني و رئيس سازمان حج و زيارت اظهار داشت: من به سهم خود از شما دو بزرگوار و از كساني كه با شما همكاري داشتند واقعاً تشكر مي‌كنم كه اين حج به صورت آبرومندانه انجام شد و تقريبا هيچ مشكلي وجود نداشت. قبلا مردم از ما سؤال مي‌كردند آيا وظيفه داريم امسال به حج برويم يا نه؟ مي‌گفتيم توكل بر خدا كنيد و برويد ان‌شاءالله هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد.
اين مرجع تقليد تأكيد كرد: كساني كه دست شان در كار نيست، نمي‌دانند مديريت يك گروه 86 هزار نفري كه تا روز آخر مردد هستند كه به اين سفر مي‌روند يا نمي‌روند چقدر كار مشكلي است، ولي لطف خداوند درمرحلۀ اول ومديريت خوب، اين نگراني‌ها رابرطرف كرد و ازجمله مزاياي آن اين بود عده اي كه در نوبت‌هاي بسيار دور بودند و آرزوي اين سفر را داشتند، به آرزوي خودشان رسيدند.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: تصور ما اين است كه دولت عربستان به اينجا رسيده كه در برابر ايران پيروي از برنامه‌هاي آمريكا به جايي نمي‌رسد و بايد راه ديگري را انتخاب كند و اميدواريم در مسائل سياسي نيز شبيه حج عمل شود.
اين مرجع تقليد اظهاراميدواري كرد كه مسئله عمره نيز حل شود و مردم بتوانند به اين سفر خوب معنوي و تاريخي بروند.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: با نهايت تأسف شنيديم كه سال گذشته چند ميليون نفر عمدتا براي گردشگري به خارج سفر كرده‌اند و عجب اين است كه بعضي‌ها نسبت به مسافرت 86 هزار نفر براي انجام مراسم معنوي حج ايراد مي‌كنند ولي آن چند ميليون گردشگر را نمي بينند و اين جاي تأسف است.
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نيزاز زحمات دست اندركاران حج 96 تقدير و تشكّر كرد و اظهار داشت: الحمدلله، حجّي كه امسال انجام شد، بسياراسباب افتخار گرديد. بدانيد اين برنامه، اسباب خوشحالي حضرت وليّ عصر ارواح العالمين له الفداء و سبب عزّت و آبرومندي شيعه بود.
وي مسئله حج را از مهمترين مسائل اسلامي دانست و افزود: بارها گفته ام كه مسئله حج، مسئله اسلام است، يعني اين برنامه به طوري است كه ضمن آن همه مقاصد اسلامي تأمين خواهد شد، لذا هميشه اعلام كرديم كه بايد اين برنامه ادامه داشته باشد و تعطيل نشود.
اين مرجع تقليد در قسمت ديگري از توصيه هاي خود، عقلانيت را لازمه مديريت امر حج دانست وگفت: در مسائل مهمّي همچون حج بايد با عقلانيت و تدبير عمل كرد. اشخاصي كه در برنامه ريزي اين امر مهم نقش دارند بايد عقلانيت را در پيش بگيرند تا مثل امسال، حجّي با شكوه و آرام و مورد رضايت همگان داشته باشيم، و ان شاء الله با برنامه ريزي هاي بهتر، هر سال بر عظمت و شكوه اين برنامه مهمّ افزوده شود و بتوانيم از آثار معنوي حضور در حرمين شريفين مكه معظمه و مدينه منوّره و قبرستان بقيع، بهره مند شويم.
ايشان بخش ديگري از سخنان خود را به مسئله لزوم حضور در برنامه عبادي حجّ اختصاص داد و گفت: حضور شيعيان در برنامه حجّ، لازم و ضروري است. ما بايد حضور داشته باشيم تا امّت اسلام، مقدار تقيّد و تعهّد شيعيان به احكام و اخلاق اسلامي را بدانند و شبهات معاندين با شيعه را خنثي نماييم. دوري ما از اين برنامه، خسران و ضرر زيادي دارد.
آيت الله صافي گلپايگاني در پايان، توفيقات بيشتر دست اندركاران حج در كشور را از خداوند متعال مسئلت نمود و از زحمات و خدمات حجت الإسلام و المسلمين قاضي عسكر و همكاران ايشان، تقدير و تشكّر كرد.
آيت الله العظمي نوري همداني هم با ابراز خرسندي از برگزاري مناسب حج امسال اظهار داشت: در اسلام به مديريت و رهبري به صورت ويژه اهميت داده شده است و به آساني نمي شود از اين موضوع مهم گذشت.
ايشان با بيان اينكه مديريت حج كاري سخت و مشكل است، افزود: مديريت حج همواره با مشكلات همراه بوده است كه خوشبختانه مسئولان فعلي به خوبي از عهده اين مهم برآمدند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: بايد شكرگزار خداي متعال باشيم كه حج امسال به خوبي انجام شد و از ذات ربوبي بخواهيم كه هرساله اين مراسم مبارك و مهم، بهتر از هميشه برگزار و موانع و مشكلات نيز از سر راه برداشته شود.
آيت الله العظمي جعفر سبحاني نيز با بيان اين‌كه سفر معنوي حج تعطيل شدني نيست، تاكيد كرد: در اين راستا بسترهاي خدمت به زائران هرچه بيشترفراهم شود.
ايشان يادآور شد: طبق روايات و تاكيد اولياي دين نمي‌توان حج را تعطيل كرد، اگر حج تعطيل شود عذاب خدا برجامعه اسلامي نازل مي‌شود. حج فريضه‌اي الهي است وبايد مسئولان در هر چه با شكوه تر برگزار شدن آن تلاش كنند.
ايشان ادامه داد: سفر معنوي حج بركات زيادي براي جوامع اسلامي دارد كه يكي از آنها تعامل با ديگركشورهاي اسلامي است.
آيت الله سبحاني اظهار كرد: كشور جمهوري اسلامي ايران بايد ارتباط حسنه‌اي با كشورهاي اسلامي در منطقه داشته باشد، يكي از كشورهاي منطقه كه بايد ارتباط خود را با آن حفظ كنيم عربستان سعودي است، چرا كه تعاملات و مراودات مذهبي با اين كشور داريم.
ايشان با ابراز خرسندي از نحوه مديريت حج ۹۶ افزود: زائران ايراني از نحوه برگزاري حج امسال راضي بودند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نيز دراين ديداربا بيان اينكه حج امسال با دعاي خير همه بزرگان با موفقيت به پايان رسيد، شرايط برگزاري مناسك حج 96 را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: با ياري خداوند متعال و حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب و مراجع تقليد، موفق شديم در بخش‌هاي مختلف حج به اهداف موردنظر خود برسيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با بيان اين كه عزت و كرامت زائران ايراني در عربستان حفظ شد، تاكيد كرد: هر چند مشكلاتي در برگزاري مراسم حج وجود داشت اما دركل شاهد حفظ عزت و كرامت حجاج ايراني بوديم.
وي با تأكيد بر اين كه رعايت شأن و منزلت ملت بزرگ ايران در موسم حج، از جمله مطالبات ما از مسئولان حج عربستان بود، اظهارداشت: خدا را شاكريم كه مراسم حج امسال همراه با حفظ عزت و كرامت زائران ايراني برگزار شد.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت با اشاره به اينكه زائران ايراني بييشتر اوقات خود را حرم و مسجد الحرام بودند و زمان خود را با قرائت قرآن ، اقامه نماز و عبادت مديريت مي‌كردند، خاطرنشان كرد: خوشبختانه درك و شعور حجاج ايراني نسبت به مسائل ديني بسيار افزايش يافته است و حتي در مواردي حجاج ايراني خواستار حضور بيشتر روحانيت براي بازگو كردن اسرار و معارف حج شدند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با بيان وضعيت هتل‌هايي كه حجاج ايراني در آن ساكن بودند، عنوان كرد: آيين ‌هاي مختلفي از جمله دعاي كميل درهتل‌هاي مكه و مدينه برگزار ‌شد و دراغلب اوقات پيش از برگزاري آيين ها، دقايقي در حضور خطباي برجسته‌اي بوديم كه شور و اشتياق حجاج را براي عبادت افزايش مي‌داد.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت اظهار داشت: در ارتباط مستقيمي كه درعربستان با زائران ايراني داشتيم، كاروان‌هاي مختلف از برخورد مناسب مسئولان عربستاني ابراز رضايت مي‌كردند.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر با بيان اينكه 15 هزارنفر از زائران اهل سنت ايران درحج امسال حاضر بودند و همه از تلاش هاي صورت گرفته براي برگزاري حج راضي بودند و تلاش هم براين بود درخدمت نظام باشند، افزود: همين همراهي بانظام خود بركتي ديگراست.
وي با تاكيد براينكه درارتباط ديپلماسي با ساير كشورهاي اسلامي و ديداربا وزير حج عربستان هم توانستيم به موفقيت هايي برسيم، اظهارداشت: لازم است درحوزه حج بامسئولين عربستان به توافق پايدار رسيد تا بتوان عمره را هم پايه ريزي كرد و اين امر منوط به تفاهم نامه در امور سياسي و ديگر امور است.
نماينده ولي فقيه درامور حج افزود: ازديگر بركات حج امسال، شناسايي 30 آسيب بود و براي رفع اين مسئله، كميته هايي تشكيل شده است تا بتوان از مسائل پيش آمده گذشته فاصله گرفت تا آن حادثه ها هم پيش نيايد.
آقاي محمدي رئيس سازمان حج و زيارت هم دراين ديدارها از برنامه هاي اجرايي حج 96 گزارشي ارائه كرد و گفت: امسال بيش از 86 هزار زائر ايراني با تلاش كارگزاران و عوامل اجرايي به سرزمين وحي اعزام شدند و اكثريت زائران از نحوه مديريت حج رضايت داشتند.




نظرات کاربران