تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است

تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها، از مهم‌ترین موانع سفرهای زیارتی است

تفتیش و بازرسی سخت در فرودگاه‌ها از مهم‌ترین موانع سفر علی‌الخصوص سفر زیارتی به عتبات عالیات و کشور عراق است.

اين روزها و به دنبال تصميم ناگهاني مسئولان فرودگاه نجف اشرف يكي از موانع بزرگ بر سر راه زوار عتبات عاليات ايجادشده است. مانعي كه مي‌رود با طولاني شدن آن شرايط سفر، انگيزه و مسير زيارت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
از چندي پيش مديران فرودگاه شهر نجف اشرف با يك تصميم خودسرانه قيمت هر ليتر سوخت هواپيما در فرودگاه نجف را از 98 سنت به يك دلار و 24 سنت افزايش دادند. كاري كه طي چند مرحله تكرار و مجدداً برقرارشده است.
همچنين عوارض ورودي براي هر مسافر 20 دلار تعيين‌شده است كه اين مطلب باعث شده تقريباً تمامي ايرلاين هاي ايراني مسير خود را تغيير داده و در فرودگاه بغداد به زمين بنشينند. به هر سو فرودگاه بغداد هم مشكلات خاص خود را دارد كه اين موضوع باعث شده مسئولان ايراني كم‌كم براي تغيير مسير زيارت زائران ايراني انديشه كنند.
هفته گذشته مسئولين ايراني حج و زيارت در يك نشست داخلي تصميم به تغيير مسير و مدت‌زمان اقامت زائران ايراني در كشور عراق گرفتند، تصميمي كه مي تواند ، مدت‌زمان اقامت در شهر نجف اشرف را كاهش داده و از سويي ديگر مدت‌زمان حضور در كاظمين و زيارت امامين جوادين و عسكريين براي ايراني‌ها را افزايش مي‌دهد.
شهر بغداد يكي از موانع زيارت زائران است. شهري كه به دليل كمبود امنيت تفتيش و بازرسي فرودگاه آن وحشتناك و به‌صورت يك كابوس براي زائران درآمده است. بغداد عليرغم آرامش ظاهري، اما مركز و معدن بعثيان فراري است. بعثياني كه خود بخشي از مجموعه تشكيل‌دهنده داعش باآن‌همه جنايت‌هاي ريزودرشت در طي سال‌هاي اخير بودند.
فرودگاه بغداد با ده مورد بازرسي و جابجايي ساك زائران و درحالي‌كه هيچ‌گونه خدماتي در آن براي حمل‌ونقل و جابجايي زائران وجود ندارد، خود پايان غم‌انگيز و مانع دشوار زيارت زائران است. بازرسي دو مورد سگ‌هاي آموزش‌ديده و همچنين عبور ساك زائران در چند مورد از زير دستگاه ايكس ري و همچنين تفتيش كامل فرد تا كفش و جوراب، پايان زيارت را به امري سخت و دشوار تبديل كرده است.
امنيت پايه و اسلوب هر سفر زيارتي است و اگر امروز مي‌بينيم ميليون‌ها زائر به مشهد مقدس مي‌آيند و در يك آرامش خاص به زيارت مي‌پردازند، به خاطر همين امنيت مثال‌زدني است. نهادي امنيتي و انتظامي شهر با يك‌پايه ريزي درست توانسته‌اند، امنيت زائران را فراهم كنند به همت همين نهادها حرم مطهر رضوي امروزه يكي از امن‌ترين نقاط زيارتي كشور شده است.
تلاش براي برداشتن موانع زيارت يكي از اصلي‌ترين وظائف دولت‌هاست كه اين موضوع با دريافت پول قابل قياس نيست. فرودگاه نجف با دريافت هزينه‌هاي اضافي اين شرايط را به وجود آورده كه زائر براي راحتي و آسايش خود بايد مبلغي اضافه پرداخت و مسيرهاي طولاني زيادي را، بي‌هدف در عراق بپيمايد مسيرهايي كه سختي و دشوارهاي خود را به همراه دارد.
به‌هرحال امروزه يكي از موانع بزرگ زيارت، همين سخت‌گيري‌هاي بي‌مورد در فرودگاه بغداد هنگام خروج زائران از كشور عراق است. هفته آينده قرار است يك گروه از فرودگاه نجف اشرف وارد تهران شده و با ايرلاين هاي ايراني مذاكره كنند. هرچقدر قيمت‌ها كاهش يابد به نفع زائران است.
بازرسي آسان و روان زائر را هرساله به‌سوي عراق و عتبات عاليات مي‌كشاند، اما بازرسي‌هاي سخت و دشوار او را هرچند سال راهي اين كشور مي‌كند. موانع سفرهاي زيارتي هر چه بيشتر باشد بر روي تمامي مؤلفه‌هاي زيارت تأثير مي‌گذارد و از همه مهم‌تر اقتصاد زيارت را تحت‌الشعاع خود قرار داده و باعث كاهش تعداد زائران مي‌شود.
يادداشت از : سيد حسين ميرپور


| شناسه مطلب: 72703







نظرات کاربران