امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم امروز در تاریخ  وفات فرزند امام جواد در قم

امروز در تاریخ وفات فرزند امام جواد در قم

موسی مُبَرْقَعْ (متوفای ۲۹۶ق) فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده است. مدفن وی در قم است. او را به جهت پوشاندن چهره‌اش با نقاب، مُبَرقَع می‌نامیده‌اند. موسی مبرقع، جد سادات رضوی است. معروف است که خاندان سادات بُرقعی قم و اطراف ری به او منسوب‌اند. مزار وی در محله چهل اختران قم مورد زیارت و تکریم شیعیان است.

امروز چهارشنبه بيستم دي ماه و ۲۲ ربيع الثاني مصادف است با سالروز وفات جناب «موسي مبرقع عليه السلام» فرزند حضرت جواد الائمه عليه السلام و يكي از امامزادگان معروف و مشهور در شهر قم.
در ادامه نكاتي چند درباره آن بزرگوار تقديم مي‌شود:
۱. حضرت موسي مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد (عليه السلام) و برادر كوچك امام هادي (عليه السلام) است. موسي در سال ۲۱۴ه‍. ق متولد شد وي شباهت فراواني به مادر (حضرت سمانه مغربيه ) داشت. موسي پس از شهادت پدرش، از محضر برادر عظيم الشأن خود امام هادي (عليه اسلام) بهره جست و آن حضرت را به عبارت (بنفسي أنت؛ جانم به فدايت) خطاب مي‌كرد.
۲. در سال ۲۴۴ هجري، متوكل عباسي ( فردي كه حرم مطهر امام حسين عليه السلام را تخريب و مانع حضور زائران شد)، ايشان را از مدينه به بغداد احضار و در سامراء قرار داد تا مثل برادر بزرگوارش تحت نظر باشد. ايشان تا مرگ متوكل سال ۲۴۷ تحت نظارت بود و ظاهرا از سال ۲۴۷ تا ورودش به قم در سال ۲۵۶ هجري، در كوفه مي‌­زيسته است. موسي مبرقع جد سادات رضويه است و سلسه اولاد وي تاكنون باقي است و بسياري از سادات، به وي منتهي مي‌­شوند.
۳. سال ورود ايشان به قم را ۲۵۶ هجري ذكر نموده‌اند. در ابتداء ايشان دائماً روي صورت خود بُرْقِع (روپوش) مي‌انداختند تا چهره ايشان شناخته نشود. برخي نيز نوشته‌اند كه ايشان همچون حضرت يوسف رخساره زيبا و جذابي داشتند كه به هنگام عبورشان مردم دست از كسب و تجارت برداشته، به تماشايش مي‌ايستادند به همين دليل ايشان نقاب و برقع به چهره مبارك مي‌انداختند و از اين جهت به (مبرقع؛ نقاب كشيده) معروف گشتند.
۴. پس از گذشت مدّتي از اقامت موسي مبرقع در قم، دخترش بريهه و خواهرش زينب، امّ محمد و ميمونه به قم آمدند. آنان نخستين كساني بودند كه اقدام به ساختن گنبد و بارگاه براي كريمه اهل بيت حضرت معصومه (عليها السلام) نمودند. هم اكنون قبور شريف دو دختر موسي مبرقع كه نوه امام جواد (عليه السلام) مي‌شوند در زير گنبد حضرت معصومه (سلام الله عليها) مدفون هستند.
۵. موسي مبرقع (عليه السلام) پس از عمري تهجّد و خدمت و تبليغ علوم اهل بيت (عليهم السلام) در شب چهارشنبه اواخر ربيع الثاني سال ۲۹۶ در قم وفات يافت و در منزل محمّد بن خالد اشعري از اصحاب امام رضا (عليه السلام) كه هم اكنون در خيابان آذر منطقه چهل اختران مشهور است، مدفون گرديد. بعد‌ها يكي از نوادگان ايشان به نام احمد بن محمّد در كنار ايشان دفن شدند. در اينكه آيا موسي مبرقع به مرگ طبيعي از دار دنيا رفته يا به شهادت رسيده است، اختلاف است. بعضي از تواريخ اشاره‌اي به شهادت وي نكرده‌اند.
بركت رضايي
پايگاه اطلاع رساني حج




مطالب مرتبط

نظرات کاربران