مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران
مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در اطلاع‌رسانی زایران

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های آستان‌های مقدس در صدا و سیما تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های پژوهشی کشور بسیار زیاد است که می‌توان از این ظرفیت‌ها نیز در راستای اهداف مورد نظر آستان‌های مقدس استفاده کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدي در نخستين نشست كارگروه مديريت توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس كه در سالن جلسات معاونت فرهنگي آستان مقدس بانوي كرامت برگزار شد، با اشاره به اينكه در راستاي هماهنگي ميان اعتاب مقدس جهان اسلام به دنبال تشكيل يك مركز جديد نيستيم، اظهار كرد: موضوع مديريت واحد بر اماكن مقدس نيست اما بايد تعاملات و همكاري‌ها را گسترش دهيم تا جهت‌گيري‌هاي مشتركي را دنبال كنيم.
وي از واگذاري مديريت كارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس جهان اسلام به حرم بانوي كرامت ياد كرد و افزود: مباحث آموزشي و پژوهشي بسيار مهم و كليدي است چراكه در بخش‌هاي مختلف آسيب‌ها و آفت‌ها وجود دارد و بايد تلاش كنيم تا اين آسيب‌ها و آفت‌ها با استفاده از ظرفيت‌هاي پژوهشي و آموزشي به شيوه مطلوب رفع شود.
مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به اينكه رويكردها و جهت‌گيري‌هاي كلي آستان‌هاي مقدس تعيين شود، عنوان كرد: آموزش به غير از اطلاع‌رساني و تبليغ است ديگر نمي‌توانيم اين تصور را داشته باشيم كه فقط آموزش موجب هدايت افراد به سمت آموزه‌هاي معنوي مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه شيوه تعاملات آموزشي و پژوهشي آستان‌هاي مقدس بايد در چارچوب مشخصي تعريف شود، گفت: اين تعاملات مي‌تواند در حوزه منابع، نيروي انساني و يافته‌هاي پژوهشي دنبال شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي با بيان اينكه برخي از آستان‌هاي مقدس را بايد در هندسه فرهنگي جهان اسلام مورد توجه قرار دهيم، تصريح كرد: بايد بر اساس جايگاه‌هاي آستان‌هاي مقدس براي آن‌ها برنامه‌ريزي‌هاي لازم را دنبال كنيم.
وي خاطرنشان كرد: امروزه به علت گستردگي وظايف در برخي از آستان‌ها نمي‌توان به برخي از نيازها پاسخ داد اما اميدواريم با استفاده از امكانات موجود بيشترين بهره‌وري انجام شود.
مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي آستان‌هاي مقدس در صدا و سيما تاكيد كرد و گفت: ظرفيت‌هاي پژوهشي كشور بسيار زياد است كه مي‌توان از اين ظرفيت‌ها نيز در راستاي اهداف مورد نظر آستان‌هاي مقدس استفاده كرد.
آستان‌هاي مقدس به شهرهاي محروم فرهنگي كمك كنند
حجت‌الاسلام والمسلمين ولي عادلي در نخستين نشست كارگروه مديريت توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس كه در سالن جلسات معاونت فرهنگي آستان مقدس بانوي كرامت برگزار شد، با بيان اينكه سازمان اوقاف و امور خيريه مديريت نزديك به هشت هزار بقعه را بر عهده دارد، اظهار كرد: هر ساله فقط در ايام تعطيلات نوروزي نزديك به 50 ميليون نفر بار زائر در اماكن مقدس داريم كه اين تعداد كمتر از زائران حرم امام رضا عليه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها نيست.
وي اضافه كرد: توليت‌هاي آستان‌هاي مقدس بايد نسبت به امامزادگان توجه خاصي داشته باشند چراكه اين امامزادگان مي‌توانند تغذيه معنوي مقدماتي را براي زائران فراهم كنند تا اين افراد براي حضور در آستان‌هاي مقدس آماده شوند.
مديركل امور اجتماعي و مؤسسات خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه از ترويج فرهنگ زيارت آستان‌هاي مقدس در بقاع متبركه ياد كرد و ادامه داد: ايجاد عشق و علاقه براي تشرف به زيارت در امامزادگان مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه بعد از زيارت نبايد نسبت به وضعيت زائران بي‌توجه باشيم، گفت: آستان‌هاي مقدس بعد از زيارت ديگر با زائران خود ارتباطي ندارند اما مي‌توانند به‌واسطه امامزادگان كه گستره جغرافيايي قابل توجهي دارند ارتباط خود را با زائران به صورت مستمر حفظ كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين عادلي با تاكيد بر اينكه جنگ نرم دشمن موجب افزايش آسيب‌ها و آفت‌هاي مختلف در جامعه شده است، تصريح كرد: دشمن به دنبال تخريب عقايد ديني است و آثار و خروجي تلاش دشمن نيز در جامعه به خوبي قابل مشاهده است به همين علت تكليف و وظايف متوليان فرهنگي كشور افزايش مي‌يابد.
وي از فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي اوقاف در حوزه‌هاي مرتبط با زيارت و خدمت ياد كرد و گفت: از 15 بهمن تا 30 اسفندماه سال گذشته براي آموزش خدام و هيئت‌امناي امامزادگان گام‌هاي مطلوبي برداشته‌شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين عادلي با بيان اينكه 40 هزار بسته فرهنگي ميان دانش‌آموزان در سال گذشته توزيع شده است، مطرح كرد: در سال جديد 650 زائراولي به عتبات مقدس و هزار و 500 زائراولي نيز سال گذشته به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.
وي با تاكيد بر اينكه آستان‌هاي مقدس بايد به استان‌ها و شهرهاي محروم از نظر فرهنگي كمك كنند، تصريح كرد: اماكن مقدس نبايد فقط به محدوده جغرافيايي خود متمركز شوند چراكه محدود كردن فعاليت‌هاي آستان‌هاي مقدس از نظر جغرافيايي نادرست است
كارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب جهان اسلام آغاز به كار كرد
حجت‌الاسلام والمسلمين مهريزي مشاور توليت آستان مقدس عبدالعظيم حسني(ع) با اشاره به اينكه آستان‌هاي مقدس تاثيرات مطلوبي بر رفتار زائران دارند، اظهار كرد: بايد علت اين تاثيرگذاري مورد بررسي و براي همگان تبيين شود.
وي با بيان اينكه آستان‌هاي مقدس سالانه داراي 80 ميليون زائر هستند، عنوان كرد: كاركرد آستان‌هاي مقدس در راستاي رفع آسيب‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي معنوي آستان‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين پژوهشگر حوزوي وضعيت اخلاقي كشور را نامطلوب خواند و گفت: خروجي‌هاي كنوني جامعه در حوزه‌هاي فرهنگي متناسب با يك جامعه ديني نيست به همين علت متوليان آستان‌هاي مقدس به‌عنوان قطب‌هاي فرهنگي كشور بايد به دنبال اين باشند كه اهداف و راهبردهاي مورد نظر اهل‌بيت(ع) اجرايي شود و در اين راستا نيز بايد ميان اهداف جامعه ديني و فعاليت‌هاي آستان مقدس ارتباط لازم را برقرار كنيم تا به نتيجه برسيم.
وي با بيان اينكه مراكز پژوهشي آستان‌هاي مقدس بايد در حوزه مرتبط فعاليت‌هاي خود را دنبال كنند، اظهار كرد:‌ مراكز پژوهشي مختلف در حوزه‌هاي ديني فعاليت‌هاي بسيار مطلوبي را دنبال مي‌كنند اما پژوهش‌هاي تخصصي در حوزه زيارت و مباحث مرتبط با اين حوزه به صورت جامع دنبال نمي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مهريزي با تاكيد بر اينكه ميان آموزش‌ها و فعاليت‌هاي پژوهشي و تبليغي بايد ارتباط مورد نياز برقرار شود، تصريح كرد: مراكز پژوهشي آستان‌هاي مقدس بايد به خلاهاي ميان افراد و آستان‌ها بپردازند.
همچنين، حجت‌الاسلام علي راد مسئول نمايندگي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي در قم خاطرنشان كرد: آستان قدس رضوي در حوزه خدمت كارهاي پژوهشي را با محوريت بنياد پژوهش‌هاي اسلامي انجام داده است و برخي از كتاب‌ها را با عناوين مختلف از جمله «زيارت و خدمتي صادقانه»، «آداب خدمت و زيارت» و «درآمدي بر فرهنگ زيارت» را تهيه كرده است.
وي با اشاره به اينكه انتشار آثار معطوف به خدمت و زيارت از جمله فعاليت‌هاي بنياد است، اضافه كرد: طي سال‌هاي اخير تغيير گفتمان خدمت از نظر مفهومي انجام شده و قلمرو جغرافيايي آن نيز توسعه يافته است به همين علت فقط افرادي كه در حرم مطهر فعاليت دارند خادم نيستند بلكه هر فردي كه در حريم گسترده آستان‌هاي مقدس به ائمه اطهار(ع) خدمت كنند در گروه خادمان قرار مي‌گيرند.
اين پژوهشگر حوزوي خاطرنشان كرد: اكنون راهكارهاي توسعه و ترويج فرهنگ خدمت به ائمه اطهار(ع) با استفاده از ظرفيت‌هاي پژوهشي در دستور كار قرار گرفته است.
در ادامه اين نشست آقاي شرقي دبير شوراي پژوهشي آستان حضرت شاه‌چراغ(ع) بر لزوم برگزاري همايش علمي و پژوهشي با موضوع ترويج فرهنگ زيارت در سطح ملي تاكيد كرد و افزود: دستاوردهاي اين همايش مي‌تواند در قالب كتابچه‌اي براي بهره‌برداري توسط آستان‌هاي مقدس ارسال شود.
وي با اشاره به اينكه بيش از 300 ساعت كارگاه آموزشي و 10 نشست علمي در حرم مطهر احمد بن موسي(ع) برگزار شده است، مطرح كرد: بايد طرح جامع زائر براي آستان‌هاي مقدس پيش‌بيني شود و در قالب اين طرح بايد ميزان رضايت زائران در شهرهاي مختلف مورد ارزيابي قرار گيرد و در اين راستا اميدواريم بتوانيم از تجربه‌هاي آستان مقدس براي افزايش رضايتمندي زائران استفاده كنيم.
شرقي با بيان اينكه آثار موزه آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ از چهار هزار مورد به 12 هزار مورد افزايش يافته است، عنوان كرد: اين افزايش موجب شد كه برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي مرتبط در راستاي نگهداري مطلوب از آثار جديد را برگزار كنيم.
وي از صدور مجوز فصلنامه و انتشارات آستان مقدس احمد بن موسي(ع) ياد كرد و ادامه داد: در حوزه آموزش و براي ارتقاي فرهنگ زائر مسابقه عشق كتاب هر ماه با شركت بيش از دو هزار نفر برگزار مي‌شود.
لزوم انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در راستاي تهيه سند جامع ترويج فرهنگ خدمت
حجت‌الاسلام والمسلمين علي اشرف عبدي در نخستين نشست كارگروه مديريت توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس كه در سالن جلسات معاونت فرهنگي آستان مقدس بانوي كرامت برگزار شد، با اشاره به اينكه دستاوردهاي پژوهشي و آموزشي در حوزه خدمت به زائران بايد ميان ساير اعتاب مقدس مبادله شود، عنوان كرد: تاكنون در اين راستا كتاب‌ها و منابع مفيدي تهيه شده كه بايد تجميع شود و مورد استفاده قرار گيرد.
وي اضافه كرد: طي اين سال‌ها در احكام توليت‌هاي آستان‌هاي مقدس توسط رهبر انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) توسعه فرهنگ خدمت به زائران به صورت گسترده مورد تاكيد قرار گرفته و اين موضوع بر اهميت ترويج اين فرهنگ در ميان جامعه افزوده است.
مدير پژوهشكده علامه طباطبايي با بيان اينكه مؤلفه نخست در حوزه فرهنگ خدمت به زائر معرفي شخصيت و مكان است، مطرح كرد: مؤلفه دوم شخصيت و رفتار خادم به‌عنوان عاملي مؤثر در انتقال فرهنگ اهل‌بيت(ع) به زائران است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي شيوه خدمت و توجه به جايگاه زائر را از ديگر مؤلفه‌هاي خدمت دانست و عنوان كرد: تهيه يك سند يا منشور جامع از فرهنگ خدمت مي‌تواند در هدايت آستان‌هاي مقدس به سمت اهداف مورد نظر بسيار تاثيرگذار باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدي خاطرنشان كرد: هر اقدامي پيرامون ترويج فرهنگ خدمت در كارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس جهان اسلام بايد بر اساس سندهاي بالادستي دنبال شود كه بيانات رهبري و امام خميني(ره) و چشم‌اندازهاي سازمان‌ها و اماكن از جمله اين سندهاست.
وي عنوان كرد: در راستاي تهيه سند جامع ترويج فرهنگ خدمت به زائران بايد منابع مختلف جمع‌آوري و فعاليت‌هاي پژوهشي در دستور كار قرار گيرد و در اين عرصه نيز بايد در مرحله نخست به مؤلفه‌هاي مذكور توجه داشته باشيم.
واگذاري مديريت توسعه آموزش و پژوهش اعتاب جهان اسلام بر عهده حرم بانوي كرامت
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسيني‌نژاد در نخستين نشست كارگروه مديريت توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس كه در سالن جلسات معاونت فرهنگي آستان مقدس بانوي كرامت برگزار شد، با اشاره به اينكه تقويت همكاري‌ها و تعاملات اعتاب مقدس جهان اسلام در دوره‌هاي مختلف مورد تاكيد قرار گرفته است، اظهار كرد: نخستين نشست توليت‌هاي اعتاب مقدس در مشهد برگزار شد و در نتيجه برگزاري كميسيون نمايندگان اعتاب مقدس و تشكيل دبيرخانه در شهر مقدس مشهد مورد تاكيد قرار گرفت.
وي از تشكيل كميسيون نمايندگان اعتاب مقدس ياد كرد و افزود: با توجه به گسترده بودن عرصه‌هاي فعاليت اعتاب مقدس، اعضاي كميسيون نمايندگان در نشست كربلا بر تشكيل چهار گروه و در نشست سال گذشته كاظمين بر تشكيل هفت گروه تاكيد كردند.
مشاور توليت در امور روحانيون با تاكيد بر اينكه مسؤوليت هر گروهي در نشست اعتاب مقدس جهان اسلام بر عهده يك آستان مقدس گذاشته شده است، تصريح كرد: حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(ع) مديريت گروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب جهان اسلام را بر عهده دارد.
وي خاطرنشان كرد: ظرفيت آستان‌ها با دستگاه‌ها و نهادها قابل مقايسه نيست چراكه اين مكان‌هاي مقدس سالانه از ميليون‌ها زائر ميزباني مي‌كنند و با استفاده از پشتيباني پژوهشي مي‌توان از ظرفيت‌هاي موجود اين اماكن مقدس به شيوه مطلوب استفاده كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني‌نژاد با تاكيد بر اينكه فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي در شناخت اهل‌بيت(ع)، زيارت زائران و شيوه خدمت به آن‌ها تاثيرگذار است، اظهار كرد: شكوفايي قطب‌هاي فرهنگي موجب تقويت فرهنگ ديني كشور مي‌شود.
نماينده حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها در كميسيون نمايندگان اعتاب مقدس جهان اسلام يادآور شد: اگر عراق و ايران بتوانند به شيوه مطلوب زائران را جذب كنند در حوزه توريست مذهبي در جايگاه‌هاي برتر جهان قرار گرفته و ديگر نيازي به ديگر درآمدها نخواهند داشت.
آستان‌هاي مقدس از تجارب آموزشي و پژوهشي يكديگر استفاده كنند
حجت‌الاسلام والمسلمين صفر فلاحي در نخستين نشست كارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس كه در سالن جلسات معاونت فرهنگي آستان مقدس بانوي كرامت برگزار شد، با اشاره به اينكه در آستان مقدس فعاليت‌هاي پژوهشي به صورت ويژه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار كرد: معرفي زندگاني ائمه اطهار(ع)، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها، علماي مدفون در حرم مطهر و معارف قرآن و عترت در حوزه پژوهش و آموزش به صورت ويژه دنبال شده است.
وي با بيان اينكه راهكارهاي آموزش خادمان آستان‌هاي مقدس بايد در كارگروه توسعه آموزش و پژوهش پيگيري شود، عنوان كرد: 9 هزار و 500 خادم افتخاري در حرم مطهر عضويت دارند كه آموزش اين افراد را مي‌توان به آساني دنبال كرد چراكه بيشتر اين افراد تحصيل كرده مقاطع تحصيلي مختلف هستند.
معاون فرهنگي آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي آموزشي در رواق كودك و مجموعه‌هاي بزرگ‌تر آستان مقدس با سرفصل‌هاي مشخصي از جمله شخصيت‌شناسي حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها و آداب و معارف زيارت به صورت مطلوب دنبال مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه آستان‌هاي مقدس بايد از تجارب يكديگر در حوزه آموزش و پژوهش استفاده كنند، مطرح كرد: دستاوردهاي اين كارگروه در اختيار اعتاب مقدس جهان اسلام قرار مي‌گيرد تا بتوانيم به هم‌افزايي، هم‌نوايي و تقويت برنامه‌هاي فرهنگي علمي و اجتماعي آستان‌هاي مقدس برسيم.




نظرات کاربران