ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است ازدواج ها باید عرشی باشد  حج نهایت تهذیب انسان است

ازدواج ها باید عرشی باشد حج نهایت تهذیب انسان است

دکتر غلامعلی افروز در نشستی در جمع زائران بیت الله الحرام در مکه مکرمه با موضوع « روانشاسی خانواده » ، ازوداج های عرشی را عامل دوام خانواده توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، دكتر افروز در سخنراني امروز خود در سالن اجتماعات هتل "دارهادي" براي زائران تحت عنوان "خانواده و همسران حاجي" گفت: خانواده مهمترين مسئله جهان امروز است و اگر خانواده اي سالم، پويا و خلاق داشته باشيم جامعه اي مطلوب خواهيم  داشت. در ايران 15 ميليون حاجي داريم اما با كمال تاسف از هر 4 ازدواج تنها يكي از آنها رضايت بخش است.

استاد دانشگاه تهران گفت: پيامبر مي فرمايد محبوب ترين "بنا" نزد من خانواده است و هر كس براي تاسيس هسته خانواده تلاش كند ثوابش از هزاران نماز بيشتر است.  پر ثواب ترين واسطه گري در گستره حيات واسطه شدن براي تشكيل خانواده است.

دكتر غلامعلي افرود در ادامه به دو ركن خانواده يعني زن و شوهر اشاره كرد و افزود: اركان خانواده اين دو هستند و هدف از پرورش فرزند پرورش آنها بر اساس قابليت هاي فكري آنهاست. پيامبر كامل ترين ازدواج را واسطه شد و علي و حضرت زهرا را الگويي براي تمامي عصرها و نسل ها قرار داد.

رئيس سابق دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان كرد: خانواده باغ و بوستان است، مادر باغبان آن و پدر باغدار و ضامن آرامش و امنيت اين باغ و فرزندان ميوه و ثمره آن هستند. هدف غائي از ازداوج رسيدن به آرامش يعني خوشبختي است. در سايه آرامش است كه عباداتي همچون نماز، روزه، و حج موثر واقع مي شود و دعا مستجاب مي شود و وجود انسان بمانند شجره طيبه مستدام مي شود.

وي در ادامه با اشاره به دعاهايي كه مي تواند مستجاب شود اشاره كرد و گفت: اساس دعا از حريم خانواده است و دعاي همسران به همديگر، پدر و مادر به فرزندان و معلم به شاگرد و بالعكس از دعاهايي هستند كه مورد اجابت قرار مي گيرند. اگر ازدواج علاوه بر قانوني بودن عرشي و مورد نظر پيامبر خدا باشد موفقيت در جامعه چشمگير خواهد بود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به مشخصه هاي همسران آرامشگر اشاره مي كند و  سه خصوصيت براي آنها بر مي شمارد و مي گويد:

1. زن و شوهر بايد كاملترين رابطه را داشته باشند و كاستي هاي همديگر را بپوشانند.

2. زن  شوهر بايد همه مودت و محبت را تقديم همديگر كنند.

3. زن و شوهر بايد همه جاذبه ها را اعم از جادبه هاي ظاهري و فكري در منزل تقديم همديگر كنند.

اين استاد روانشناس در پايان به مقوله حج و تاثير آن در روش و منش افراد و زائران اشاره كرد و افزود: حج آخر تهذيب است و خداوند در حج مي خواهد پيكر انسان را در اقيانوس هستي غسل دهد تا تولدي دوباره پيدا كند و وجود انسان پاك و طاهر شود و همه زيبايي ها نهفته در آن متجلي شود.

وي با اشاره به محرمات در حج گفت: در حج هر حرامي بيانگر يكي از خصوصيات و صفات بد انساني است. در حج بايد خودبيني را كنار گذاشت تا رشد حاصل شود. انسان خودبين دچار ايستايي شخصيت مي شود. در حج خوبي ها را اول براي ديگران بايد بخواهيم بعد براي همسايه و سپس براي خودمان. در اين دوره نبايد خودنمايي كنيم بايد خشم خود را كنترل كنيم و در برابر ناملايمات تحمل و بردباري داشته باشيم. بايد مخرب ترين غريزه ها را كنار بگذاريم و تمرين خويشتنداري كنيم و تمامي خصوصيات حجي را به خانواده منتقل كنيم.

در ادامه اين مراسم كه مورد استقبال خوب زائران قرار گرفت دكتر افروز به پرسش هاي حاضران پاسخ گفت.


| شناسه مطلب: 16139







نظرات کاربران