در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد
در شهر مقدس قم؛

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین فرهنگی عتبات عالیات برگزار شد

گردهمایی توجیهی آموزشی رابطین و خادمان فرهنگی عتبات عالیات، در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در شهر قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در این کارگاه آموزشی توجیهی که امروز چهارشنبه(29 فروردین) با حضور دهها تن از رابطان فرهنگی اعزامی به اعتاب مقدسه برگزار شد، حجج‌ اسلام و المسلمین سیدحسین رکن‌الدینی و محمدعلی اخویان معاون فرهنگی و مدیر امور آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و حسین بهجتی مسئول دفتر نمایندگی بعثه در کربلا درباره وظایف و مسئولیت های رابطان فرهنگی در سفرهای زیارتی به عتبات عالیات سخن گفتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رکن‌الدینی در حاشیه این کارگاه توجیهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگاه در شهر مقدس قم، توجیه شرکت‌کنندگان نسبت به فعالیت هایی است که باید در سفرهای زیارتی به عتبات مقدسه داشته باشند.


وی افزود: رابط بودن مسئولیت خطیری است که بر دوش خادمان فرهنگی گذاشته شده است و علاوه بر نظارت، ارزیابی و بازرسی، قضاوت هم در آن وجود دارد و چون در خارج از کشور انجام می‌شود از حساسیت بالایی برخوردار است.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: در کنار ارائه آئین‌نامه و شرح وظایف به رابطان فرهنگی برای آشنایی با چارچوب کار چند نکته ضروری هم در این جلسه به آنان یادآوری شد از جمله اینکه باید احساس مسئولیت داشته باشند و به معنای واقعی در چارچوب وظایف فعالیت کنند؛ همچنین گزارشات ارسالی آنان از برنامه‌ها و مجریان فرهنگی حتما باید توسط خود آنان احراز شود و به شنیده‌‌ها اکتفا نکنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رکن‌الدینی ضمن ارائه توصیه هایی درباره نحوه ارائه گزارش، افزود: خادمان فرهنگی در عتبات زحمت زیادی می‌کشند و رابطان فرهنگی ضمن ارزیابی و نظارت باید برای پیشبرد بیشتر برنامه‌های فرهنگی کمک نمایند. 


وی با تاکید بر اینکه رابطان فرهنگی دخالتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارند، تصریح کرد: از نکات مهم مورد تاکید در جلسه این بود که در صحبت با خادمان فرهنگی با عطوفت و مهربانی و عدم تحکم رفتار شود و با نگاه از بالا به پایین برخورد نشده و رفتار مهربانانه باشد. 


وی با بیان اینکه از جمله شرایط اعزام رابطان برای سفر بعدی این است که حتما فرد باید یک سفر به عنوان روحانی، کاروان را همراهی کرده و با این سفر به صورت  میدانی آشنایی داشته باشد، گفت: رعایت دقیق شرح وظایف از سوی رابطان فرهنگی و ارزیابی خادمان فرهنگی براساس ضوابط و وظایف مورد تاکید است یعنی خادمان براساس شرح وظایف ارزیابی و قضاوت شوند تا حقی از آنان ضایع نشود.



همچنین حجت‌الاسلام بهجتی نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از مواردی که در تمامی سفرها اعم از حج، عمره و عتبات باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع رابطین فرهنگی است که لازم است به درستی به وظایف خود عمل کنند و ارزیابی میدانی داشته باشند.


وی ادامه داد: گاهی از اوقات رابطان و مدیران فرهنگی به دقت وظیفه خود را انجام نداده‌اند که  باعث تضییع حقوق زائران به خصوص زائرانی می شود که ممکن است در طول عمر خود فقط یکبار توفیق حضور در این اماکن مقدس را داشته باشند.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه در کربلا با بیان اینکه رابطان توجه کنند که کوتاهی در ارائه  خدمت به زائر صورت نگیرد، اظهار کرد: خدمت به زائران، خدمت به سیدالشهداء(ع) است؛ البته اکثر افراد وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند ولی رابطان باید با دقت ارزیابی کنند تا کوتاهی‌ها اصلاح شود. 


وی با تاکید بر این که مداحان و روحانیون باید از قبل خود را برای سفر به عتبات آماده کنند و بدانند عازم چه سفری هستند، ادامه داد: مداحان و روحانیون اعزامی باید آنچه را برای معرفت افزایی زائران در این سفر معنوی و روحانی لازم است به آنان منتقل کنند؛ این سفر، سفر تربیتی، اخلاقی، دینی و عاملی برای افزایش تقوا و اصلاح رفتار است، بنابراین مدیر فرهنگی باید با مطالعه و مجهز عازم این سفر شود.


حجت الاسلام بهجتی به روحانیون کاروان‌ها توصیه کرد تا مطالب را متناسب با ظرفیت و روحیه زائران ارائه دهند و تاکید کرد: روحانی باید مخاطب خود را بشناسد و متناسب با سطح آنان مطالب را ارائه کند تا مفید واقع شود و با تاریخچه و شرایط اماکن زیارتی مانند کوفه، سهله و نجف و سامراء نیز آشنا باشد.


حجت‌الاسلام اخویان هم در حاشیه این کارگاه به خبرنگار ما گفت: از سال قبل برگزاری این نوع کارگاه‌ها آغاز شده تا رابطین با وظایف خود و خادمان فرهنگی آشنا شوند. سال قبل یک گارگاه توجیهی برای تعدادی از رابطان برگزار شد و امروز هم دومین کارگاه است.



وی با بیان اینکه در بعثه مقام معظم رهبری یکسری آموزش‌های بدو خدمت و ضمن خدمت و تکمیلی برای روحانیون، مداحان و راویان ارائه می شود،گفت: این کارگاه مخصوص رابطان فرهنگی است و رابطان هم افرادی هستند که چندین سفر به عتبات رفته و سطح علمی آنان سطح 3 و 4 حوزه است و سن آنان هم زیر 64 و بالای 45 سال است. 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران